پرش به محتوا
خانه » مقالات مستر کاریزما » کارگاه آموزش ان ال پی بیزنس

کارگاه آموزش ان ال پی بیزنس

کارگاه اموزش ان ال پی بیزنس و برنامه‌ریزی زبانی اعصاب

کاربرد برنامه‌ریزی زبانی اعصاب در کسب‌وکار

بخشی از کارگاه آموزش ان ال پی بیزنس برای مدیران سازمانی در اینجا منتشر شده است. می‌بایست اندکی از برنامه‌ریزی زبانی اعصاب Neuro Linguistic Programming و کاربرد آن در کسب‌وکار هم بدانیم.

1. NLP چیست؟

برنامه‌ریزی زبانی اعصاب (برنامه نویسی عصبی-کلامی) یک مدل منحصر به فرد از یادگیری، انگیزش و تغییر رفتار افراد برای رسیدن به برتری در هر تلاشی در زندگی است.

2. NLP چگونه نام خود را به دست آورد؟

اصطلاح Neurolinguistics به معنای عصب‌شناسی زبان توسط آلفرد هابدانک اسکاربک کورزیبسکی، ریاضی‌دان-زبان‌شناس و فیلسوف معناشناس در مبحث معناشناسی عمومی General Semantics در سال 1941 معرفی شد. عصب‌شناسی زبان به چگونگی بازنمایی زبان در مغز می‌پردازد. از قول کورزیبسکی  نقل شده است: “خداوند ممکن است گناهان شما را ببخشد اما سیستم عصبی شما نمی بخشد”.  NLP به شیوه‌ای که ریچارد بندلر (برنامه‌نوسی کامپیوتر) و جان گریندر (زبان‌شناس) در دهه 70 میلادی ارائه کردند ادغامی از چندین رشته از جمله عصب‌شناسی، روانشناسی، زبان‌شناسی، سایبرنتیک و نظریه سیستم هاست.

برنامه نویسی زبانی عصبی، برنامه‌نویسی عصبی کلامی و انواع ترکیب‌های متفاوتی در ترجمه فارسی برای Nero Linguistic Programming ارائه شده است. ما در مستر کاریزما به دلایل فنی آن را برنامه‌ریزی زبانی اعصاب می‌نامیم. مؤلفه های این اصطلاح، ، به بهترین شکل آن توصیف می کنند:

NEURO – مربوط به اعصاب: همه‌ی تجربیات ما، اعم از خودآگاه و ناخودآگاه، از طریق حواس و سیستم عصبی مرکزی Central Nervous System – CNS به دست آمده و شکل می‌یابند.

Linguistic – مربوط به زبان: از طریق زبان (با تأکید جان گریندر منطور ترکیب زبان کلامی و زبان غیرکلامی است) فرآیندهای ذهنی ما نیز رمزگذاری، سازماندهی شده، معنا داده شده و دگرگون می شوند.

Programming – برنامه‌نویسی: ارگانیزم انسان‌ به عنوان سیستمی که در آن تجربه و ارتباطات موجود است و متشکل از دنباله‌ای از الگوها، یا “برنامه”‌هاست با هم تعامل دارند. با توجه به اینکه قرار است زبان کلامی و زبان غیرکلامی بر سیستم عصبی به گونه‌ای اثرگذاری کند که برنامه‌های فوق تغییر کنند ما از اصطلاح برنامه‌ریزی (نصب الگوهای دنباله‌ای) به جای برنامه‌نویسی استفاده می‌کنیم.

3. برنامه‌ریزی زبانی اعصاب NLP چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

تمرکز بر مدلسازی رفتار و مدلسازی تفکر در NLP به ما امکان می‌دهد از برتری عملکرد هر انسانی در هر زمینه‌ای الگو برداری کنیم. با NLP، می‌توانیم تشخیص دهیم چه چیزی باعث می‌شود فردی در کاری فوق العاده ماهر باشد و بتوانیم آن مهارت را برای خود به دست آوریم یا آن را به دیگران آموزش دهیم. در کارگاه آموزش ان ال پی بیزنس می‌آموزیم چگونه بفهمیم نفرات برتر در زمینه‌های گوناگون در ذهنشان چگونه تصاویر، کلام درونی و گردش عواطف در بدن را مدیریت و هدایت می‌کنند. خواه این به معنای کنار آمدن با خانواده باشد و یا موثرتر بودن در کار با همکاران.

4. NLP در محیط کسب‌وکار چگونه و کجا می‌تواند مفید باشد؟

NLP در هر جایی که مهارت‌های ارتباطی میان‌فردی می‌تواند نتایج را بهبود دهد ارزشمند است، مانند مشاوره‌ی مدیریت، مدیریت واحدها، مذاکره، آموزش، کوچینگ، سخنرانی، فروش و بسیاری از زمینه های دیگر؛ مخصوصا رهبری کاریزماتیک در کسب‌وکار.

5. چه نوع نتایجی می‌توانیم از ان ال پی بیزنس انتظار داشته باشیم؟

در کارگاه آموزش ان ال پی بیزنس می‌آموزیم چگونه Business NLP می تواند به یک رهبر سازمانی، مدیر واحد و یا کوچ توانمندی دهد تأثیر گذشته را بر مشتری، پرسنل و یا همکاران تغییر دهد. پرسنل فروش را قادر می‌سازد پرزنت ضعیف را به یک پرزنت عالی تبدیل کنند و بدون نیاز به طناب‌کشی و اعمال فشار مذاکرات خود را به سرانجام رسانند. از برگزاری جلسات کاری موثر تا رهبری ذهن مخاطب و بسیاری فواید دیگر ان ال پی بیزنس در وب سایت مستر کاریزما می‌توان نمونه‌های بسیاری یافت.

برنامه‌ریزی زبانی اعصاب NLP اساساً فرآیندی است برای آموزش به مردم که چگونه از مغز خود استفاده کنند. NLP که به برنامه‌ریزی عصبی کلامی هم مشهور است برای مطالعه برتری و دسترسی به تعالی طراحی شده است و آموزش مهارت هایی که باعث ایجاد تغییرات مثبتی می‌شود که فرصت‌های جدیدی برای فعالین کسب‌وکار ایجاد می‌کنند.

کارگاه آموزش ان ال پی بیزنس و برنامه‌ریزی زبانی اعصاب

نکات فایل صوتی کارگاه آموزش ان ال پی

  1. در ابتدای تعامل با هدف ایجاد حس تفاهم متقابل، با ریتم تنفس مخاطب، نفس بکشید.
  2. با هدف کنترل روند ارتباط پس از همگامی تنفسی ابتدایی سرعت تنفس خود را بنابر نیاز تغییر دهید. مثلا چنانچه قصد دارید مخاطب را به آرامش دعوت کنید اگر تند نفس می‌کشد، ابتدا سرعت او را اجرا کنید و به آرامی پس از چند دقیقه با یک نفس عمیق، او را آرام کنید و سرعت خود را کم کنید.
  3. در اجرای بیان اندام، به طور مستقیم وضعیت و حرکات مخاطب را منعکس کنید. دقت کنید آشکارا تقلید نکنید – فقط حالت بدن و بیان چهره را دنبال کنید.
  4. سوال بپرسید و هنگامی که نوبت کلام به شما می‌رسد نوع کلماتی را که مخاطب یا مشتری استفاده می‌کنند رعایت کنید.
  5. چنانچه در مذاکره فروش مشتری بگوید “خیری توش نمی‌بینم” یعنی نمی‌تواند نتیجه‌ی مطلوب را به وضوح تصور کنند. شما می‌توانید کلمات بصری را با این موقعیت مطابقت دهید. مثلا از “تصور کنید”، “از این زاویه نگاه کنید”، “در نظر آورید”، “….در این حالت به وضوح مشخص می‌شود” و مانند آن استفاده کنید.
  6. از سبک لغات چندحسی استفاده کنید. دیدن، شنیدن و احساس کردن را در کلامتان بازنمایی کنید.
  7. در ابتدا سرعت حرف زدن مخاطب را در نحوه‌ی بیانتان رعایت کنید. سپس با توجه به هدف ارتباطی پس از آنکه علائم همگامی را دریافت کردید می‌توانید به سرعت کلام خود بیفزایید و یا از آن کم کنید.
  8. با دقت به تغییر کیفیت صدای مخاطب گوش دهید. بر اساس نوع موقعیتی که در آن قرار دارید تغییر لحن، زیر و بم و دیگر زیرشاخه‌های کیفیت صوتی کلام مخاطب می‌تواند حاوی معانی ارزشمندی برای شما باشد.

پنج گام ایجاد تفاهم عمیق در برنامه‌ریزی زبانی اعصاب و ان ال پی بیزنس

نخستین گام در ایجاد تفاهم عمیق Rapport با مخاطبین، کنترل حالت ذهنی خودتان است. حضور در لحظه و برانگیختن حس کنجکاوی به همراه رعایت حالت فیزیولوژیک بدنتان شما را سرحال آورده آماده اجرای فنون ایجاد ارتباط موثر می‌شوید.

دومین عنصر تفاهم، بازتاب فیزیکی فیزیولوژی (حالت بدن) مخاطب است. در واقع کپی برداری فیزیکی از حالات صورت، حرکات دست‌ها و حتی ریتم پلک زدن آنها باعث می شود ضمیر ناخودآگاهشان به آنها بگوید “هی، او مثل من است!” تشخیص این شباهت برای سیستم عصبی غیرقابل انکار است.

عنصر سوم همخوانی با کیفیت صدای آنها در مکالمه: لحن، تمپو (سرعت)، زیر و بم و حجم صدا. همچنین می‌توانید کلمات کلیدی آنها را بازتاب دهید. شاید تکیه کلام آنها این باشد که مدام بگویند “در حقیقت.” شما هم می‌توانید از این تکیه کلام در یک بیان خود استفاده کنید.

عنصر چهارم هماهنگی با تنفس آنهاست. سرعت تنفس خود را با ریتم نفس کشیدن مخاطب هماهنگ کنید و دقیقاً همزمان با آنها دم و بازدم بگیرید. با هماهنگ کردن تنفس (هم نفس شدن)  و سپس تغییر سرعت نفس کشیدن می‌توانید آنها را از سیستم بازنمایی که در آن هستند – مثلا دیداری – ، به سیستم دیگری – مثلا شنیداری – هدایت کنید.

عنصر پنجم، مطابقت با اندازه قطعات اطلاعات (میزان پرداختن به جزئیات و یا کلی‌گویی و نیز میزان انتزاع و یا پرداختن به وقایع) در کلام مخاطبین است. اگر کسی معمولاً به تصویر بزرگ می پردازد، احتمالا از جزئیات حوصله‌اش سرمی‌رود. از سوی دیگر، اگر به کسی که به جزئیات می‌پردازد اطلاعات کلی بدهید، متوجه می‌شوید که دچار ابهام می‌شوند. بنابراین مطمئن شوید که تکه‌های محتوایی (Chunk Size) را با اندازه قطعات حاوی اطلاعات مخاطبین مطابقت دهید

عنصر ششم همخوانی با تجربیات مشترک آنهاست. این چیزی است که معمولا تفاهم و ارتباط عمیق Rapport نامیده می‌شود. هنگامی‌که افراد برای اولین بار با هم ملاقات می‌کنند، اغلب نخستین تلاش آنها یافتن تجربیات مشترک، علایق مشترک، پیشینه، و باورها و ارزش ها و دیدگاه‌های مشترک است.

اینها عناصر حیاتی ایجاد تفاهم عمیق هستند. موضوع بعدی این است که از کجا بفهمم سطح ارتباط میان‌فردی در تفاهم عمیق است؟

کالیبراسیون یکی از راه‌های آزمایش این است که آیا با کسی در تفاهم عمیق هستید یا خیر. به سادگی یعنی باید تیزحسی خود را به حدی توسعه دهید که بتوانید شروع کنید به دیدن واکنش مردم به مدل ارتباطی شما. بدون زل زدن مراقب حرکت چشمان آنها، انقباض حالت بدن و ماهیچه‌های دور چشم و لب پایین باشید.بتوانید تغییر ریتم تنفس مخاطب را تشخیص دهید. به یاد داشته باشید میلتون اریکسون که استاد علم ارتباط بین‌فردی بود به دلیل بیماری حتی دید خوبی نداشت و گوش‌هایش هم به خوبی نمیشنید!

روش ساده‌تری هم برای آزمون تفاهم وجود دارد و آن این است که اگر به حالت بدن خود تغییری دهید مخاطب هم حالت بدنش را با شما هماهنگ کند. ویا اگر نفس عمیقی بکشید او نیز ناخودآگاه نفس عمیق بکشد.

برای آشنایی بیشتر با کاربرد ان ال پی بیزنس در رهبری کسب‌کار مقاله ان ال پی بیزنس کوچینگ و پرورش شخصیت کاریزماتیک را مطالعه کنید.

نظرتان را اعلام کنید و یا سؤالی بپرسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *