پرش به محتوا
خانه » مقالات مستر کاریزما » ان ال پی بیزنس کوچینگ و پرورش شخصیت کاریزماتیک

ان ال پی بیزنس کوچینگ و پرورش شخصیت کاریزماتیک

ان ال پی بیزنس کوچینگ و پرورش شخصیت کاریزماتیک با برنامه‌ریزی زبانی اعصاب

فهرست مطالب

ان ال پی بیزنس کوچینگ چیست؟

ان ال پی بیزنس کوچینگ NLP Business Coaching به کاربرد تکنیک‌ها و اصول برنامه‌ریزی زبانی اعصاب که در فارسی به برنامه‌ریزی عصبی-زبانی رایج شده است در زمینه‌ی مربیگری کسب‌وکار اشاره دارد.  برنامه‌ریزی زبانی اعصاب NLP زمینه ای است که رابطه بین زبان (کلامی یا غیرکلامی)، الگوهای فکری و رفتار را بررسی می‌کند و مجموعه‌ای از ابزارها (فنون) و استراتژی‌های ذهنی و رفتاری را برای رشد و توسعه‌ی فردی و حرفه‌ای، مخصوصا پرورش شخصیت کاریزماتیک و کوچینگ کاریزما ارائه می‌دهد.

ان ال پی چیست؟


ترجمه‌ی رایج  "برنامه‌ریزی عصبی کلامی" برگردان گویا و شفافی از Neuro Linguistic Programming نیست و اصطلاح "برنامه‌ریزی زبانی اعصاب" پیشنهاد بهتری است. 

هر حرکت و تغییری در فیزیولوژی که به بیان اندام مشهور است بخشی از زبان غیرکلامی است و در کنار لغات و زبان کلامی در مجموع بر شبکه‌ی اعصاب تاثیرگذار است. شبکه اعصاب در علم نوروبیولوژی از مغز جدا نیست و نمود کارکرد آن را در علوم شناختی “ذهن” می‌نامند. نام‌هایی بزرگ در NLP مانند بندلر،  گریندر، مک‌کینا، اشنایدر و دیگران همگی با این رویکرد به معرفیNLP با عنوان برنامه‌ریزی زبانی اعصاب که مفهوم رساتری از برنامه‌ریزی عصبی کلامی است می‌پردازند.

تعریف  NLP – Neuro Linguistic Programming

NEURO:
سیستم اعصاب (مغز) که از طریق آن تجربه‌ی ما از جهان درونی و بیرونی به‌وسیله‌ی حواس پنج‌گانه دریافت و پردازش می‌شود:

  • دیداری
  • شنیداری
  • جنبشی (لمس و عواطف درون بدن)
  • بویایی
  • چشایی

 LINGUISTIC:

زبان و دیگر سیستم‌های ارتباطی کلامی و غیرکلامی که از طریق آنها بازنمایی‌های عصبی ما کدگذاری، مرتب شده و معنا می‌یابد. بازنمایی یعنی ترجمه‌ی آنچه از طریق حواس پنجگانه به مغز می‌رسد به زبان قابل فهم ماشین مغز یعنی:

  • تصاویر
  • صداها
  • عواطف
  • طعم‌ها
  • بوها
  • کلمات ( در برنامه‌ریزی زبان اعصاب با عنوان تجربه‌ی دست دوم نامیده می‌شود زیرا تداعی‌گر معانی هستند و نه خود تجربه‌ی نورولوژیک).

در ادامه مقاله خواهیم دید کلمات و زبان کلامی بر اساس نطریه ساختار نوام چامسکی کاربردی اساسی در تفکر دارند. ژاک لاکان روانکاو فرانسوی هم کلمات را تداعی کننده‌ی معانی می‌دانست و نه خودِ معانی. دهن از طریق معانی و زنجیره‌ی دال و مدلول تلاش می‌کند تجربه‌ی دست اول را ترجمه کند.

PROGRAMMIN:

توانایی کشف و استفاده از برنامه‌هایی که برای ارتباط با خود و یا دیگران در سیستم‌های عصبی‌مان برای دستیابی به نتایج خاص و دلخواه اجرا می‌کنیم.

به عبارت دیگر، NLP نحوه‌ی استفاده از زبان ذهن (مغز) برای دستیابی مداوم به نتایج خاص و دلخواه است. در کوچینگ کاریزما و از این برنامه‌ها که روال و سکانس‌های مشتمل بر تصاویر، کلمات و گردش عواطف در بدن هستند با هدف پرورش شخصیت کاریزماتیک استفاده می‌کنیم.

مدل کاربردی برنامه‌ریزی زبانی اعصاب برای بیزنس کوچینگ

مدلی که در ان ال چی بیزنس کوچینگ NLP Business Coaching استفاده خواهیم کرد بر اساس پنج اصل کلی است:

  1. نتایج مشخص و معین یعنی تصاویر شفاف و مراحل بدون ابهام در چارچوب زمانی داشته باشیم  Well-formed outcome 
  2. از تیزحسی Sensory Acuity کافی برخوردار باشیم تا بدانیم کاری که انجام می‌دهیم ما را به سمت نتیجه‌ی مورد نظر به پیش می‌برد می‌دهد یا خیر  Self-awareness 
  3. برخورداری از انعطاف در رفتار تا زمان دستیابی به پاسخ ارتباطی و یا هدف تعیین شده‌ی فردی. 
  4. از حالت ذهنی و فیزیولوژی (بیان اندام و بیان چهره) برتر عمل می‌کنیم. Excellence Approach 
  5. با یکدلگی و قاطعیت همین الان اقدام می‌کنیم.   Congruency and Authentic

نحوه‌ی کاربرد مدل برنامه‌ریزی زبانی اعصاب با هدف پرورش شخصیت کاریزماتیک

مسترکاریزما مرجع تخصصی پرورش شخصیت کاریزماتیک برای رهبران سازمانی است. کوچینگ کاریزما و ارتقای کاریزمای فردی در میان اهداف اصلی و مهم ان ال پی بیزنس کوچینگ است و درمیان خدمات مربیگری کسب‌وکار برای مدیران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. اکنون که با تعریف برنامه‌ریزی زبان اعصاب (برنامه‌ریزی عصبی کلامی) آشنا شده‌ایم پیش از هر چیز می‌بایست اهداف خود را از پرورش شخصیت کاریزماتیک در هر حوزه‌ای مشخص کنیم.تفاوتی ندارد اگر در موقعیت مدیر، رهبر کسب‌وکار، فروشنده و مذاکره کننده باشیم و یا صرفا با نیت توسعه‌ی فردی به کاریزمای فردی چشم بدوزیم؛ در هر صورت می‌بایست بدانیم دقیقا چه چیزی به‌دست خواهیم آورد و چگونه؟

در زمینه‌ی مربیگری کسب‌و‌کار، تکنیک‌های NLP می‌تواند برای کمک به افراد و سازمان‌ها با هدف افزایش مهارت‌های ارتباطی کاریزماتیک، گذر از باورها و رفتارهای محدود کننده، تعیین و دستیابی به اهداف شفاف سازی شده، بهبود فرآیندهای تصمیم گیری، و توسعه‌ی مهارت‌های رهبری کاریزماتیک و موثر مورد استفاده قرار گیرد. در اینجا چند روش که از طریق آنها می‌توان از تکنیک‌های NLP در مربیگری کسب و کار و توسعه‌ی مهارت‌های رهبری کاریزماتیک برای رهبران سازمانی استفاده کرد معرفی می‌شوند:

مزایای کوچینگ ان ال پی در پرورش شخصیت کاریزماتیک

1. مهارت‌های ارتباطی پیشرفته: فنون برنامه‌ریزی زبانی اعصاب (برنامه‌ریزی عصبی کلامی) NLP می‌تواند به افراد کمک کند تا مهارت‌های ارتباطی کلامی و غیرکلامی خود را بهبود بخشند و آنها را قادر می‌سازد با دیگران بهتر و عمیق‌تر ارتباط برقرار کنند، بر مخاطبین تأثیر بیشتری بگذارند و اثربخشی کلی خود را در تعاملات تجاری افزایش دهند.

2. هدف گذاری و دستیابی به اهداف شفاف سازی شده: برنامه‌ریزی زبانی اعصاب (برنامه‌ریزی عصبی کلامی) NLP تکنیک‌هایی را برای تعیین اهداف واضح و قانع کننده ارائه می‌دهد و به ارهبران سازمانی کمک می‌کند افکار، احساسات و رفتارهای خود را با آن اهداف هماهنگ کنند و احتمال دستیابی به نتایج موفقیت‌آمیز را افزایش می‌دهد.

3. غلبه بر محدودیت ها: استراتژی‌های ذهنی برنامه‌ریزی زبانی اعصاب (برنامه‌ریزی عصبی کلامی) NLP می تواند به افراد در شناسایی و غلبه بر باورهای محدود کننده، ترس‌های ناخودآگاه و الگوهای خودتخریبی که مانع رشد و موفقیت حرفه‌ای شده و کاریزمای فردی را کاهش می‌دهند، کمک کند.

4. افزایش هوش هیجانی: تکنیک‌های برنامه‌ریزی زبانی اعصاب (برنامه‌ریزی عصبی کلامی) NLP می‌توانند هوش هیجانی را با کمک به افراد در درک و مدیریت احساسات خود و ایجاد همدلی و عمق بخشی به ارتباط با دیگران تقویت کند که منجر به بهبود روابط و رهبری کاریزماتیک مؤثر می‌شود.

5. بهبود تصمیم‌سازی و حل مسئله: NLP استراتژی‌هایی برای تصمیم‌سازی بهتر و حل مشکلات از طریق بررسی دیدگاه‌های مختلف (تغییر رویکرد)، قاب‌بندی مجدد چالش‌ها و دسترسی به منابع داخلی (منابع ذهنی) و خلاقیت ارائه می‌دهد.

به طور کلی، ان ال پی بیزنس کوچینگ، اصول و تکنیک‌های NLP را با موقعیت و اهداف خاص افراد و سازمان‌ها در زمینه‌ی کسب‌وکار ترکیب می‌کند و هدف آن بهبود عملکرد، افزایش اثربخشی ارتباط کاریزماتیک و تسهیل رشد فردی و حرفه‌ای است.

کاریزما کوچینگ چیست و چگونه با ان ال پی بیزنس کوچینگ ارتباط می‌یابد؟

کوچینگ کاریزما شکلی تخصصی از بیزنس کوچینگ است که بر توسعه و افزایش کاریزمای فردی رهبری در کسب‌و‌کار تمرکز دارد. کاریزما به یک کیفیت قانع کننده و مغناطیسی اشاره دارد که افراد را قادر می‌سازد دیگران را جذب کنند و تحت تأثیر قرار دهند. هدف کوچینگ کاریزما کمک به رهبران سازمانی در پرورش شخصیت کاریزماتیک و افزایش کاریزمای فردی است و به آنها امکان می‌دهد ارتباطات قوی‌تری ایجاد کنند، برای پرسنل، الهام‌بخش باشند و به اهداف شخصی و حرفه‌ای خود دست یابند.

در اینجا برخی از عناصر کلیدی کوچینگ کاریزما آورده شده است:

1. افزایش خودآگاهی: کوچینگ کاریزما با خودآگاهی شروع می‌شود و به افراد کمک می‌کند تا نقاط قوت رفتاری، ارزش‌ها و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد خود را درک کنند. رهبران سازمانی با به‌دست آوردن بینشی عمیق نسبت به خود، می‌توانند حضور کاریزماتیک و جذبه‌ی کاریزماتیک و قدرتمندی ایجاد کنند که در ذهن مخاطبین طنین‌انداز شود.

2. مهارت های ارتباطی: رهبران کاریزماتیک و افراد کاریزماتیک دارای مهارت‌های ارتباطی موثری هستند که آنها را قادر می‌سازد مخاطبان خود را مسخ و مجذوب خود کنند. کوچینگ کاریزما بر بهبود ارتباطات کلامی و غیرکلامی از جمله زبان بدن، لحن صدا، داستان‌سرایی و گوش دادن فعالانه تمرکز دارد.

3. خودباوری و جذبه‌ی حضور: کوچینگ کاریزما بر ایجاد اعتماد به نفس و پرورش جذبه‌ی حضور قوی تأکید دارد. این شامل پرورش اعتماد به نفس، مدیریت رفتار تکانشی، و نشان دادن بی‌رنگی و اصالت و مخابره‌ی باورها در تعاملات بین‌فردی است.

4. افزایش هوش هیجانی: افراد کاریزماتیک از هوش هیجانی بالایی برخوردارند که آنها را قادر می‌سازد دیگران را در سطح عمیق‌تری درک کنند و با آنها ارتباط برقرار کنند. در کوچینگ کاریزما هوش هیجانی به معنای آگاهی بر خود، آگاهی بر مخاطب و آگاهی بر شرایط محیط می‌باشد. این توانمندی‌ها به پرورش شخصیت کاریزماتیک کمک می‌کند و با افزایش همدلی، حضور ذهن و رهبران سازمانی را قادر می‌سازد ارتباطات قوی‌تری ایجاد کنند و تأثیرات مثبتی ایجاد کنند.

5. افزایش نفوذ و رهبری ذهن مخاطب: در محیط کسب‌و‌کار کوچینگ کاریزما اغلب شامل پرورش مهارت‌های تأثیرگذاری و رهبری به معنای برانگیختن پیروان است. این شامل درک و استفاده از قدرت شخصی، الهام بخشیدن و ایجاد انگیزه در پرسنل، و رهبری موثر تیم‌های کاری یا واحدهای سازمانی است.

6. اصالت و صداقت: افراد کاریزماتیک در تعاملات خود بی‌رنگ و اصیل هستند. کوچینگ کاریزما بر اهمیت وفادار ماندن به ارزش‌های خود، همسو کردن اقدامات با آن ارزش‌ها و حفظ یکپارچگی رفتار تأکید می‌کند که اعتبار و قابل اعتماد بودن را افزایش می‌دهد.

7. ذهنیت کاریزماتیک: کوچینگ کاریزما به رهبران سازمانی کمک می‌کند ذهنیت کاریزماتیکی را اتخاذ کنند که مثبت‌گرایی، خوش‌بینی، و باور به توانایی آنها برای تأثیرگذاری مثبت بر پرسنل و دیگر مخاطبین را دربرمی گیرد. این شامل تغییر باورهای محدود کننده، پذیرش نقاط قوت شخصی و پرورش ذهنیت فراوانی و امکان‌پذیری موفقیت است.

کوچینگ کاریزما می‌تواند برای افراد در نقش‌های حرفه‌ای مختلف، از جمله رهبران سازمانی، سخنرانان انگیزشی، فروشندگان، مذاکره کنندگان و هر فردی که به دنبال تقویت مهارت‌های بین فردی خود و ایجاد تأثیر مثبت بر دیگران است، سودمند باشد. هدف آن پرورش شخصیت کاریزماتیک طبیعی افراد است.

ان ال پی بیزنس کوچینگ و پرورش شخصیت کاریزماتیک

کاربرد تکنیک‌های برنامه‌ریزی زبانی اعصاب (برنامه‌ریزی عصبی کلامی) در ان ال پی کوچینگ

ان ال پی بیزنس کوچینگ در درجه اول بر درک و تولید زبان انسانی متمرکز است. اگرچه ممکن است مستقیماً کاریزما را تقویت نکند، می‌تواند به عنوان ابزاری برای حمایت از توسعه مهارت‌ها و ویژگی‌های خاص مرتبط با کاریزما استفاده شود. در اینجا چند راه وجود دارد که برنامه‌ریزی زبانی اعصاب می‌تواند به پرورش شخصیت کاریزماتیک کمک کند:

1. تسلط به زبان: تکنیک‌های ان ال پی می توانند به بهبود تسلط و فصاحت زبان کمک کنند. با استفاده از ابزارهای برنامه‌ریزی زبانی اعصاب مانند مدل‌های زبان، قاب‌بندی مجدد و فرامدل زبانی برناه‌ریزی عصبی کلامی، می‌توانید مهارت‌های ارتباطی نوشتاری و گفتاری خود را افزایش دهید. ارتباطات روان با مخاطبین از نیازهای اساسی در پرورش شخصیت کاریزماتیک تلقی می شود.

2. ارتباط همدلانه: تکنیک‌های برنامه‌ریزی زبانی اعصاب (برنامه‌ریزی عصبی کلامی) می‌توانند به شما در درک و تجزیه و تحلیل احساسات بیان شده در متن یا گفتار کمک کنند. با تجزیه و تحلیل احساسات و تشخیص عواطف، می‌توانید بینش‌هایی را در مورد حالات عاطفی دیگران به دست آورید و با همدلی و درک پاسخ دهید. این توانایی عمق‌بخشی به ارتباط عاطفی در پرورش شخصیت کاریزماتیک اهمیتی اساسی دارد و می‌تواند کاریزمای شما را افزایش دهد و باعث شود دیگران احساس کنند شنیده می‌شوند و با ارزش هستند.

3. داستان سرایی مؤثر: افراد کاریزماتیک اغلب در مجذوب کردن مخاطبان از طریق داستان سرایی قانع کننده برتری می‌یابند. فنون نفوذ کلام برنامه‌ریزی زبانی اعصاب در ان ال پی بیزنس کوچینگ می‌تواند به تجزیه و تحلیل و درک روایت‌ها کمک کند و به شما امکان می دهد داستان‌های خود را به طور مؤثرتری ساختار دهید. با استفاده از تکنیک‌هایی مدل ارتباط چند حسی و فرابرنامه‌ها، می‌توانید روایت‌های جذابی بسازید که برای شنوندگان خود طنین انداز شود.

4. گوش دادن فعال: کاریزما نه تنها شامل خوب صحبت کردن است، بلکه شنونده‌ای با دقت و برخوردار از حضور کاریزماتیک است. ابزارهای کوچینگ ان ال پی مانند مهارت بازخور دادن هوشمندانه و پرسیدن سوالات هدفمند می توانند به ضبط و تجزیه و تحلیل مکالمات گفتاری کمک کنند و به شما امکان می دهند اطلاعات کلیدی را استخراج کنید؛ مهارت گوش دادن فعالانه در پرورش شخصیت کاریزماتیک می‌تواند به شما کمک کند ارتباط عمیق‌تری برقرار کنید و دیگران درک کنند به آنها نوجه دارید که به نوبه‌ی خود حضور کاریزماتیک را افزایش می‌دهد.

5. ارتباطات شخصی شده: NLP می تواند با تجزیه و تحلیل ترجیحات فردی و تنظیم پیام شما، از سفارشی سازی ارتباطات پشتیبانی کند. از طریق تکنیک‌هایی مانند تجزیه و تحلیل احساسات، شناسایی موجودیت نام‌گذاری شده و سیستم‌های توصیه، می‌توانید بینش‌هایی درباره علایق، نیازها و ارزش‌های افراد جمع‌آوری کنید. با تطبیق سبک ارتباطی خود با دیگران، می توانید ارتباط قوی تری برقرار کنید و کاریزمای خود را افزایش دهید.

توجه به این نکته مهم است که اگرچه NLP می‌تواند ابزارهای ارزشمندی را ارائه دهد، کاریزما یک ویژگی چند وجهی است که شامل نشانه‌های غیرکلامی، زبان بدن، اعتماد به نفس و عوامل دیگر نیز می‌شود. NLP می تواند تلاش های شما را برای تقویت کاریزما تکمیل کند، اما باید با تمرین، خودآگاهی و توسعه شخصی ترکیب شود تا به طور کامل توانایی های کاریزماتیک خود را توسعه دهید.

ان ال پی بیزنس کوچینگ و برنامه‌ریزی زبانی اعصاب برای پرورش شخصیت کاریزماتیک

مرور مدل تعالی ان ال پی و پنج اصل موفقیت در کوچینگ ان ال پی بیزنس با هدف پرورش شخصیت کاریزماتیک

1. نتایج را از پیش مشخص کنید. Well-formed Outcome

اهداف شفاف‌سازی شده و ابهام‌زدایی شده برای خودتان تعیین کنید. می‌خوام پول دربیاورم دارای ابهام زیادی است. از چه کاری؟ به چه میزان؟ در چه زمانی؟ دقیقا چطور؟ دقیقا چقدر؟ چنانچه به مشکل فکر کنید فقط مشکل بیشتري خواهید یافت! می‌بایست دقیقا مشخص کنید به دنبال چه چیزي هستید. هدف SMART شما از انجام هرکاري چیست؟

نکته‌ای در هدف‌گذاری با ان ال پی:

اهداف قابل سنجش و قابل ارزیابی Smart با حالت ذهنی و احساسات و عواطف تفاوت دارند. مثلا، اگر با خود می‌اندیشید پس از به‌دست‌آوردن نتیجه‌ی خاصی می‌توانید شاد باشید، توجه کنید که زمانبندي انجام کارها به ضرب‌الاجل تحقق اهداف می‌انجامد؛ یعنی با تعیین زما‌نبندی براي شاد بودن صرفا تجربه‌ی احساس خوب را به آینده موکول نموده‌اید. شادي وسیله است نه هدف.

تمرین NLP :

یک خاطره‌ی ناراحت کننده از گذشته را به یاد آورید. دقت کنید آیا هنوز شما را می‌رنجاند؟ سپس یک خاطره‌ی شادي‌آور را مرور کنید. آیا شادي و لذت آن لحظه را هم‌اکنون احساس می‌کنید؟

همانطور که با این تمرین تجربه کردید حالت‌های عاطفی را می‌توان در هر لحظه درك کرد. کافی است تصاویر خوشایند از گذشته و آینده در برابر چشم خود تصویرسازی کنید و کیفیت تصاویر را در ذهنتان بهبود بخشید. چنانچه از مرور خاطرات شیرین، سرخوش نمی‌شوید از خود بپرسید آخرین مرتبه چه زمانی سرخوش بودید؟ نکند تجربه‌ی حال خوب فراموش شده باشد!

2. آگاهی از میزان پیشرفت حیاتی است.

در مسیر پیشرفت فردی برای خودتان فرسخ‌شمار بیافرینید و صادقانه میزان پیشرفت خود را ارزیابی کنید. دربازه‌های زمانی مشخصی از خود بپرسید آیا نتایج مورد نظرتان را بدست آورده‌اید؟

3. انعطاف پذیر باشید.

چنانچه تصمیم دارید از همه نوع شرایط سربلند بیرون آیید، باید از قابلیت تغییر رفتار برخوردار باشید. هرکسی انعطاف رفتاری بیشتری از خود نشان دهد شانس بیشتری برای اثرگذاری بر دیگران دارد. بن‌بست‌های ارتباطی به معنی خشک و سفت بودن ارتباط گیرنده با مخاطب است. جمله‌ی معروف مخابراتی را به یاد آورید که می‌گوید: “مشکل از فرستنده است، به گیرنده‌ی خود دست نزنید”!

معنی ارتباط آن چیزی است که مخاطب تفسیر می‌کند و نیت فرستنده به تنهایی کافی نیست.

4. ذهنیت و فیزیک موفقیت را رعایت کنید.

 تمرین NLP درک اثرگذاری زبان غیرکلامی بر حالت ذهنی

دقت کنید در حالتی که بدن خود را جمع نموده‌ و اخم کرده‌اید به چه چیزهایی می‌توانید فکر کنید؟ سپس به حالت صاف نشسته و با لبخند و شانه‌هاي رو به عقب و تنفس منظم سعی کنید پکر و منفی‌باف باشید؟ آیا می‌توانید تاثیر فیزیولوژی (حالت بدن) بر افکارتان را درک کنید؟

با هدف دستیابی به ذهنیت مثبت، در هنگام برقراری ارتباط درونی با خود و یا ارتباط بیرونی با دیگران می‌بایست با قامت افراشته و فیزیک بدنی خوش‌قواره ایستاده و یا بنشینید. ذهن و بدن بر روی هم تاثیر متقابل دارند. در حالت خسته، گرسنه یا عصبانی از برقراری ارتباط میان‌فردی بپرهیزید.

5. همین الان دست به کار شوید.

هیچ چیزی جای عمل را نمی‌گیرد. در مباحث مهارتی برخلاف مباحث فلسفی، در ان ال پی بیزنس کوچینگ اولویت با اقدام است. تکنیک‌ها و ابزارهای حوزه‌ی نوروبیولوژی همگی مبتنی بر فرآیند بوده و تفکر بدون حرکت، دستاوردی نخواهد داشت.

پرورش شخصیت کاریزماتیک و ان ال پی بیزنس کوچینگ

پرورش شخصیت کاریزماتیک در ان ال پی بیزنس کوچینگ

پرورش شخصیت کاریزماتیک برای رهبران سازمانی در کسب و کار مستلزم تقویت مهارت ها و ویژگی های خاصی است که خصوصیاتی الهام بخش و تأثیرگذارند. در حالی که برخی از افراد به طور طبیعی دارای شخصیت کاریزماتیک هستند، پرورش و تقویت این خصوصیات از طریق تمرین مستمر و خودسازی نیز امکان پذیر است.  در اینجا برمبنای کاربرد برنامه‌ریزی زبانی اعصاب (برنامه‌ریزی عصبی کلامی) چند استراتژی برای پرورش شخصیت رهبری کاریزماتیک ارائه می کنیم:

1. اعتماد به نفس: با شناخت نقاط قوت، توانایی ها و دستاوردهای خود، اعتماد به نفس را در خود ایجاد کرده و پرورش دهید.  روی ایجاد یک تصویر مثبت از خود و باور به توانایی های خود کار کنید.  خودباوری به شما کمک می کند که جذابیت خود را نشان دهید و اعتماد به نفس را در دیگران نیز برانگیزید. مقاله‌ی تمرین شرطی‌سازی اعتمادبه‌نفس به‌زودی در مستر کاریزما منتشر می‌شود.

2. یکدلگی: با خود صادق باشید و اجازه دهید شخصیت اصیل شما بدرخشد. مردم به سمت رهبرانی جذب می شوند که یکدل و شفاف هستند.  منحصربه‌فرد بودن خود را بپذیرید و ارزش‌ها و باورهای خود را به شیوه‌ای صادقانه و پایدار بیان کنید. مقاله‌ی تمرین دایره‌ی تعالی به‌زودی در مستر کاریزما منتشر می‌شود.

3. ارتباط موثر: مهارت های ارتباطی قوی، اعم از کلامی و غیرکلامی را فراگرفته و در خود پرورش دهید.  برای انتقال اعتماد به نفس و جذبه‌ی حضور به زبان بدن، لحن صدا و حالات چهره خود توجه کنید. گوش دادن فعالانه را تمرین کنید و در گفتگوهای معنادار شرکت کنید تا با دیگران در سطحی عمیق‌تر ارتباط برقرار کنید. ویدیوی گوش دادن فعالانه را ببینید.

4. هوش هیجانی: هوش هیجانی را با آگاهی از احساسات خود و دیگران پرورش دهید.  درک کنید که چگونه احساسات بر رفتار تأثیر می گذارد و یاد بگیرید که با دیدگاه ها و احساسات دیگران همدلی کنید.  این درک همدلانه به ایجاد رابطه و اعتماد کمک می کند. تمرین تیزحسی در روزهای آینده منتشر می‌شود.

5. چشم انداز و هدف: چشم انداز و هدف روشنی داشته باشید که با اشتیاق با دیگران در میان گذارید.  رهبران کاریزماتیک با ترسیم تصویری قانع کننده از آینده و انگیزه دادن به دیگران برای تلاش برای رسیدن به اهداف مشترک الهام بخشند. با یادآوری آخرین باری که بسیار هدفمند بودید یک حس قوی از هدف را در خود ایجاد کنید. سپس هدف فعلی سازمان را به گونه‌ای بیان کنید که هم ملموس باشد و هم پرسنل را منتفع کند. بیانیه ماموریت سازمان خود را آنگونه که به آن وفادار خواهید بود ویرایش کنید.

6. نگرش مثبت: دیدگاه مثبت و خوش‌بینانه خود را حتی در موقعیت‌های چالش‌برانگیز حفظ کنید.  خوش‌بینی مسری و الهام‌بخش است و به اطرافیان شما انرژی می‌دهد.  در مواجهه با موانع، انعطاف‌پذیری و ذهنیت راه‌حل‌گرا از خود نشان دهید و دیگران را به انجام همین کار تشویق کنید. فنون قاب بندی مجدد به مرور منتشر خواهند شد.

7. مهارت‌های تأثیرگذاری را بیاموزید: رهبران کاریزماتیک تأثیرگذاران ماهری هستند.  تکنیک‌های متقاعدسازی، مهارت‌های مذاکره و هنر ایجاد اجماع را بیاموزید.انگیزه های دیگران را درک کنید و از نفوذ خود برای الهام بخشیدن و هدایت آنها به سمت نتایج مطلوب استفاده کنید. ضمنا کتاب فروش با سوال را مطالعه کنید.

8. یادگیری و رشد مستمر: ذهنیت رشد را در خود پرورش دهید و برای یادگیری و خودسازی آماده باشید. به دنبال دریافت بازخورد از دیگران باشید، پختگی تجربیات خود را در رفتارتان بازتاب دهید و فعالانه فرصت‌های رشد فردی و حرفه‌ای را دنبال کنید. گسترش مداوم دانش و مهارت‌ها باعث افزایش اعتبار و کاریزمای شما می‌شود. هر چند وقت یکبار در یک دوره کارگاهی جدید شرکت کنید.

9. ایجاد روابط و ارتباط گرفتن با پرسنل: بر ایجاد روابط قوی با دیگران تمرکز کنید.  به مردم علاقه واقعی نشان دهید، فعالانه با آنها تعامل کنید و همدلی و درک خود را نشان دهید. محیطی حمایتی و فراگیر ایجاد کنید که در آن همه احساس ارزشمندی و احترام کنند. جزوه‌ی رایگان بیان اندام را از سایت مستر کاریزما دانلود کنید.

10. از طریق سرمشق رهبری کنید: آنچنان که موعظه می‌کنید رفتار کنید و به یاد داشته باشید پرسنل، از رفتارتان پیروی می‌کنند نه پندهای کلام شما.

الگوی ارزش ها و اصولی باشید که در بیانیه‌ی ارزش‌های سازمانی آورده‌اید. اگر بیانیه‌ی ارزش‌ها ندارید حداقل به آیین‌نامه‌هایی که تصویب کرده‌اید وفادار باشید! محض رضای خدا آنچه بدان اعتقاد ندارید بر زبان نیاورید!

تمرین پرورش شخصیت کاریزماتیک با ان ال پی بیزنس کوچینگ

در مسترکاریزما مجموعه ای از راهکارها ارائه می‌گردد که به طور خاص برای پرورش شخصیت کاریزماتیک طراحی شده‌اند، چندین ویژگی و رفتار معمولاً به افراد کاریزماتیک نسبت داده می‌شود. در اینجا ده اصل ارائه می گردد که می‌تواند به پرورش حضور کاریزماتیک کمک کند:

1. اعتماد به نفس:

خود را در اعتماد به نفس غرق کنید و به توانایی‌های خود ایمان داشته باشید.  در کلمات، اعمال و زبان بدن خود اعتماد به نفس ایجاد کنید. انواع تکنیک‌های شرطی‌سازی خودباوری به‌زودی در مسترکاریزما منتشر خواهد شد.

2. بی رنگی:

Authenticity به معنای اصالت در رهبری به مبرا بودن از غل و غش و رفتارهای نمایشی و محافظه کارانه اشاره دارد. می‌بایست نسبت به خود و ارزش‌های خود صادق باشید.  پرسنل، همکاران و مشتریان به سمت کسانی جذب می‌شوند که اصیل و صادق هستند. نخستین پنج لغتی که به ذهنتان می‌رسد و بیانگر ارزش های شماست چیستند؟

3. همدلی:

با هم دردی تفاوت دارد! همواره توجه مثبت نامشروط را نسبت به فرزندان، پرسنل و زیردستان اعمال کنید و برای درک دیدگاه آنها تلاش کنید. پرورش همدلی به شما فرصت می دهد با مردم در سطح عمیق تری ارتباط برقرار کنید. با هدف تغییر رفتار دیگران می‌بایست از دریچه‌ی تجربیات آنها به دنیا بنگرید.  به سادگی نقشه‌ی ذهنی مخاطب را براساس نحوه حرکت دستهایش پیدا کنید.

4. گوش دادن فعال:

به جای فشار آوردن بر مخاطبین،  توجه خود را بر آنها معطوف کنید و واقعاً به آنچه می‌گویند گوش دهید.  اگر می‌خواهید کسی را قلق‌یابی کنید می‌بایست فعالانه به او گوش دهید. تکنیک های گوش دادن فعالانه را از پادکستی که پیشتر در کانال منتشر شده است به صورت هفتگی مرور کنید.

5. زبان بدن کاریزماتیک:

به وضعیت بدنی، ژست ها و حالات صورت خود توجه کنید.  زبان بدن باز و قلمروخواه را حفظ کنید تا دیگران در کنار شما احساس راحتی و امنیت کنند. آیا هنوز جزوه زبان بدن را از سایت مستر کاریزما دانلود نکرده‌اید؟

6. هوش هیجانی:

از احساسات خود و اطرافیان خود آگاه باشید.  توانایی مدیریت و بیان مناسب عواطف را پرورش دهید. از این فرمول برای بهبود هوش هیجانی خود استفاده کنید:

  1. آگاهی از حس و حال خودم
  2. آگاهی از حس و حال مخاطب 
  3. آگاهی بر شرایط محیطی هر موقعیتی

7. داستان سرایی:

بر هنر داستان سرایی تسلط پیدا کنید تا دیگران را مجذوب و الهام بخشید.  برای انتقال ایده‌ها و تجربیات خود از زبان زنده و روایت‌های قانع‌کننده استفاده کنید. از عناصر دیداری، شنیداری و عاطفی به صورت همزمان در بیان تجربیات،  خاطرات و برنامه هایتان استفاده کنید.

8. انرژی مثبت:

با نگاه مثبت به اطرافیان اشتیاق را ساطع کنید. انرژی شما می‌تواند مسری باشد و دیگران را به حضور خود جذب کند. هر زمان به چالشی فکر میکنید با لحنی قاطع به خود بگویید:  “درستش می‌کنم”،  “حلش می‌کنم”. دقت کنید عبارت “حالا یه کاریش می‌کنم”  نشانه مثبت اندیشی نیست!

9. شوخ طبعی کاریزماتیک:

حس شوخ طبعی را در خود پرورش دهید و از آن برای ارتباط با دیگران استفاده کنید.  طنز مناسب می تواند یخ را بشکند و فضایی گرم و دعوت کننده ایجاد کند. چند حکایت نغز،  جملات قصار و یکی دو بیت شعر فرح بخش حفظ کنید.

10. رهبری کاریزماتیک:

از رهبران موفق در کسب و کار الگوبرداری کنید و دیگران را تشویق کنید تا از دیدگاه شما پیروی کنند.  ویژگی های رهبری قوی مانند بینش، صداقت و توانایی توانمندسازی دیگران را توسعه دهید. تحقیق کنید چه شباهتی در شخصیت شما با کدام یک از رهبران سازمانی کاریزماتیک معروف وجود دارد.

به یاد داشته باشید که کاریزما یک ویژگی پیچیده است و می تواند در افراد مختلف به طور متفاوتی ظاهر شود.  ضروری است که سبک منحصر به فرد خود را بیابید و این اصول را متناسب با شخصیت خود تطبیق دهید و در عین حال به اصالت خودتان وفادار بمانید.

10 باور سازنده در ان ال پی بیزنس کوچینگ

  1. هر کدام از ما دنیا را براساس نقشه‌ی درون ذهن خود می‌بیند و درک او از دنیا الزاماً خود دنیا نیست. اگر به دنیای درونی دیگران احترام بگذارید و از دریچه‌ی مدل ارتباطی آنها به رابطه‌ی میان‌فردی بنگرید آنگاه قادر خواهید بود به بهترین نحو با ایشان ارتباط برقرار کرده، موثرتر مذاکره کنید و به مقصودتان برسید.به مدل و دنیای دیگران احترام بگذارید. 
  2. هر رفتار و طرز فکری براساس کارآیی ارزیابی می‌شوند، بوم شناسیEcology به عواقب رفتار‌ها می‌نگرد. همیشه درباره‌ی هرکاری سه سوال از خود بپرسید: الف: عواقب رفتارم بر من چیست؟ ب: عواقب رفتارم بر دیگران (خانواده، دوستان، ذینفعان، مشتری) چیست؟ ج: عواقب رفتارم بر محیط زیست چیست؟
  3. مردم، رفتارشان نیستند. هرگز فردی را بر اساس رفتارش قضاوت نکنید. در تعاملات تجاری همیشه مردم را آنچنان که هستند بپذیرید تا بتوانید به دنیایشان وارد شده و رفتارشان را تغییر دهید، با هدف تغییر رفتار دیگران، به‌جای فرافکنی ابتدا خودتان را آنچنان که هستید بپذیرید تا بتوانید تغییر کنید و انعطاف‌پذیر باشید. انتخاب رفتار هرکسی بهترین انتخاب او، از میان گزینه‌های شناخته شده‌اش است. بنابراین براساس منابع و اطلاعات در دسترس هر فردی، همه بهترین رفتار و عملکرد را دارند. به بیان دیگر، هر کسی به اندازه‌ای که عقلش می‌رسد رفتار می‌کند.
  4. نقشه، خود سرزمین نیست! منوی غذا، خودِ غذا نیست! نقشه تهران، خود تهران نیست! افکار، واقعیت‌ها نیستند، پس استنباط شما از دنیا هم خود عینیت واقعی دنیا نیست! درک و تصورتان از محیط کسب‌وکار هم فقط “درک و تصور” شماست. لطفا قدری کوتاه بیایید!
  5. فرمان در دست کیست؟ گاهی به‌نظر می‌رسد اگر راننده‌ی اتوبوس نابینا باشد به نسبت برخی از ما هنگامی‌که ذهنمان را به حال خودش رها می‌کنیم بازهم اتوبوس را بهتر می‌راند. ما کنترل افکارمان و در نتیجه‌ی آن مسئولیت نتایج در بازار و محیط کسب‌وکار را برعهده داریم. هیچ چیز تقصیر ما نیست اما مسئولیت حالت ذهنی و در نتیجه، دسترسی به اهداف برعهده‌ی ماست. ما راننده‌ی اتوبوس زندگی‌مان هستیم.
  6. اولویت با مدیریت مصرف زمان و توان است. تنها منابع واقعی در زندگی و کسب‌وکار، زمان و توان ماست. دیگر امکانات گاهی به تسریع موفقیت کمک می‌کنند، گاهی هم به هدر می‌روند؛ اما تنها منبع واقعی که اتفاقا به یک میزان در اختیار همه است، زمان و توان است. هر فرد بالغی که اختیار زمان و توان خود را در دست گیرد در مسابقه‌ی موفقیت و دستیابی به منابع، وارد می‌شود. سرآمدترین افراد بشر در تمامی رشته‌های علمی و فرهنگی و اجرایی و اقتصادی مثال‌های بارزی هستند از موقعیت‌هایی که انسان، تنها زمان و توان در اختیار دارد و از منابع دیگر هیچ خبری نیست. از سویی تمامی منابع موفقیت در دسترس ماست – شاید استفاده می‌کنیم شاید هم خیر – اما همه‌ی منابع در دسترس است؛ به‌شرط آنکه مصرف زمان و توان را بهینه کنیم.
  7. خود، ساختار یکپارچه‌ای نیست. در روانکاوی لاکان می‌آموزیم خود-پنداره و شخصیت، ساختار یکپارچه‌ای ندارد و چندین “من” در ناخودآگاه هرکدام از ما وجود دارد. گاهی می‌گوئیم بخشی از وجودم چنین می‌خواهد اما بخشی از درونم جور دیگری، در نتیجه تضاد درونی به وجود می‌آید، می‌خواهیم کاری را انجام دهیم اما تردید داریم چون با بخشی از افکارمان تضاد دارد. یکدلگی و قاطعیت بهتر از جدا بودن بخش‌های درونی‌مان است. یکدلگی، پیش‌شرط اجرای موفقیت‌آمیز برنامه‌هاست. 
  8. در زندگی و کسب‌وکار، ناکامی معنا ندارد؛ فقط بازخور داریم. شکست رویدادی است که برای استکان و ظروف اتفاق می‌افتد! انسان‌ها گاهی ناکام می‌مانند. تغییر چارچوب فکری، رمز پایداری است. پایداری هم به موفقیت می‌انجامد. در NLP ناکامی نداریم. ارنست همینگوی گفت: “قهرمان می‌میرد ولی شکست نمی‌خورد!” ما می‌گوییم “صبحانه‌ی قهرمان‌ها بازخور است و ناکامی فقط یک حالت ذهنی ناکارآمد است”.
  9. معنی و معنای ارتباط، پاسخی است که دریافت می‌کنیم. هنگامی‌که در بازار، پیامی را مخابره می‌کنیم و طرف مقابل آنرا درک نمی‌کند اصلاً ارتباطی بر قرار نکرده‌ایم. فردی که بیشترین قابلیت انعطاف را دارد، سیستم را کنترل می‌کند، آیا تابه‌حال توجه کرده‌اید چگونه کودکان، بزرگترها را کنترل می‌کنند؟ بیشترین نتیجه از ارتباط را فردی دریافت می‌کند که انعطاف بیشتری داشته باشد.
  10. کنجکاوی، پیش‌نیاز حالت ذهنی کارآمد است. رویه‌ها و فرآیند‌ها برای افزایش گزینه‌های قابل انتخاب طراحی می‌شوند‌، هر آنچه با NLP انجام می‌دهیم برای اهدای انتخاب بیشتر به مخاطب است. NLP مجموعه‌ای از فنون و یا آیین‌نامه‌ی اجرایی تکنیک و تاکتیک نیست؛ بلکه طرزفکر و رویکردی است که به ما برای یافتن رفتار کارآمد و حالت ذهنی غنی‌سازی شده حرکت می‌بخشد.

برنامه ریزی زبانی اعصاب (برنامه ریزی عصبی کلامی)

مبنای برنامه ریزی زبانی اعصاب (برنامه ریزی عصبی کلامی) این است که زبان در قالب بیان کلامی و بیان غیرکلامی که به زبان بدن و یا بیان اندام شناخته می‌شود بر کیفیت درونی عواطف یا همان رشته‌های اعصاب در نوروبیولوژی موثر است. اینها تنها چند نمونه از تحقیقات انجام شده در مورد تأثیر اشعار بر وضعیت ذهنی شنوندگان موسیقی است. شایان ذکر است که تأثیرات اشعار می‌تواند بسته به تفاوت‌های فردی، ترجیحات موسیقی و تجربیات شخصی و سایر عوامل متفاوت باشد.

از تاثیر اشعار موسیقی که بگذریم تحقیقات متعددی در زمینه تأثیر کلام و لغات بر حالت ذهنی هم انجام شده است. این تحقیقات معمولاً در زمینه روانشناسی، علوم شناختی، و علوم اعصاب انجام می‌شوند. در زیر به برخی از مطالعات معتبر در این زمینه اشاره خواهم کرد:

1. “The Effects of Words on Emotion: An Evaluation of Ratings of Emotional Valence, Boredom, and Attention” (2009) توسط Margaret E. Moulton و همکاران: این تحقیق بررسی کرد که کلمات و عبارات با اندازه‌گیری‌های روانشناسی از جمله ارزیابی‌های احساسی، خستگی و تمرکز چه تأثیری بر روی شرکت‌کنندگان دارند.

2. “The Impact of Words on Brains: Neural Correlates of Linguistic Affectivity” (2013) توسط Gabriela Lopes و همکاران: این تحقیق با استفاده از تصویربرداری مغزی (fMRI) بررسی کرد که چگونه کلمات بازتاب عواطف مختلف را در مغز فرد ایجاد می‌کنند و تأثیر آن‌ها بر فعالیت مغزی را نشان داد.

3. “Effects of Language on Attention and Perception” (2016) توسط Panos Athanasopoulos و همکاران: این تحقیق بررسی کرد که چگونه زبان و کلماتی که ما استفاده می‌کنیم می‌توانند روی تمرکز، توجه و ادراک ما تأثیر بگذارند.

4. “The Power of Words: How Words Impact Your Mood” (2018) توسط Elizabeth Broadbent و همکاران: این تحقیق بررسی کرد که چگونه استفاده از کلمات مثبت و منفی در تعاملات روزمره می‌تواند بر روی خلق و مزاج فرد تأثیر بگذارد.

در فرایند ان ال پی بیزنس کوچینگ در چارچوب برنامه ریزی زبانی اعصاب که به پشتوانه نظریه‌ ساختار زبان چامسکی متکی است، می‌دانیم زبان یک سامانه‌ی یکپارچه و نهادی است که از سیستم نوروفیزیولوژی جدا نیست. پژوهش‌های متعددی در همین زمینه به بررسی کارکرد اشعار موسیقی در تغییر توانمندی‌های فکری پرداخته‌اند. در این فایل ضمن مرور سریع برخی از این پژوهش‌ها به ارتباط مهارت تیزحسی – یعنی تشخیص آنکه کاری که در هر لحظه انجام می‌دهیم تا چه اندازه ما را به اهدافمان نزدیک و یا از آن دور می‌کند – و حساسیت به کیفیت عاطفی اشعار موسیقی می‌پردازیم.

قطعا شخصیت کاریزماتیک به ضعیف کردن خود از طریق مرور و بازخوانی اشعار منفی در موسیقی‌های غیرسازنده نمی‌پردازد و همواره به کیفیت آنچه به خورد ذهنش می‌دهد تیزحسی دارد.

10 باور سازنده در  ان ال پی بیزنس کوچینگ

  1. به مدل و دنیای دیگران احترام بگذارید. 

هر کدام از ما دنیا را براساس نقشه‌ی درون ذهن خود می‌بیند و درک ما از دنیا الزاماً برابر واقعیت خود دنیا نیست. نه شما می‌توانید ادعا کنید واقعیت پیرامون خود را 100% درک می‌کنید و نه مخاطب مذاکره، فروش و یا پرسنل‌تان. هر فردی براساس تجربیات، باورها و فرهنگ محیطی که در آن رشد کرده است جهان پیرامون خود را درک می‌کند و در ذهنش نقشه‌ای از واقعیت زندگی خودش دارد. اگر به دنیای درونی دیگران احترام بگذارید و از دریچه‌ی مدل ارتباطی آنها به رابطه‌ی میان‌فردی بنگرید آنگاه قادر خواهید بود به بهترین نحو با ایشان ارتباط برقرار کرده، موثرتر مذاکره کنید و به مقصودتان برسید.

2. هر رفتار و طرز فکری براساس کارآیی ارزیابی می‌شود. قضاوت ارزشی در ان ال پی بیزنس کوچینگ جایی ندارد. به جای آن بوم شناسیEcology داریم که به عواقب رفتار‌ها می‌نگرد.

همیشه درباره‌ی هرکاری سه سوال از خود بپرسید:

الف: عواقب رفتارم بر من چیست؟

ب: عواقب رفتارم بر دیگران (خانواده، دوستان، ذینفعان، مشتری) چیست؟

ج: عواقب رفتارم بر محیط زیست چیست؟

  • 3. مردم، رفتارشان نیستند.

هرگز فردی را بر اساس رفتارش قضاوت نکنید. در تعاملات تجاری همیشه مردم را آنچنان که هستند بپذیرید تا بتوانید به دنیایشان وارد شده و رفتارشان را تغییر دهید، با هدف تغییر رفتار دیگران، به‌جای فرافکنی ابتدا خودتان را آنچنان که هستید بپذیرید تا بتوانید تغییر کنید و انعطاف‌پذیر باشید. انتخاب رفتار هرکسی بهترین انتخاب او، از میان گزینه‌های شناخته شده‌اش است. بنابراین براساس منابع و اطلاعات در دسترس هر فردی، همه بهترین رفتار و عملکرد را دارند. به بیان دیگر، هر کسی به اندازه‌ای که عقلش می‌رسد رفتار می‌کند. بنابراین می‌بایست انتخاب کنید آیا با دیگری، همانگونه که هست کار می‌کنید؟

  • 3. نقشه، خود سرزمین نیست!

منوی غذا، خودِ غذا نیست! نقشه تهران، خود تهران نیست! افکار، واقعیت‌ها نیستند، پس استنباط شما از دنیا هم خود عینیت واقعی دنیا نیست! درک و تصورتان از محیط کسب‌وکار هم فقط “درک و تصور” شماست. لطفا قدری کوتاه بیایید!

  • 4. فرمان را در دست بگیرید.

گاهی به‌نظر می‌رسد اگر راننده‌ی اتوبوس نابینا باشد به نسبت برخی از ما هنگامی‌که ذهنمان را به حال خودش رها می‌کنیم بازهم اتوبوس را بهتر می‌راند. ما کنترل افکارمان و در نتیجه‌ی آن مسئولیت نتایج در بازار و محیط کسب‌وکار را برعهده داریم. هیچ چیز تقصیر ما نیست اما مسئولیت حالت ذهنی و در نتیجه، دسترسی به اهداف برعهده‌ی ماست.

ضمنا باید به یاد داشته باشیم ما راننده‌ی اتوبوس زندگی‌مان هستیم؛ نه خود اتوبوس! ما اپراتور ماشین و ارگانیزمی هستیم که به نام انسان می‌شناسیم

  • 5. اولویت در مدیریت مصرف زمان و توان است.

تنها منابع واقعی در زندگی و کسب‌وکار، زمان و توان ماست. دیگر امکانات گاهی به تسریع موفقیت کمک می‌کنند، گاهی هم به هدر می‌روند؛ اما تنها منبع واقعی که اتفاقا به یک میزان در اختیار همه است، زمان و توان است. هر فرد بالغی که اختیار زمان و توان خود را در دست گیرد در مسابقه‌ی موفقیت و دستیابی به منابع، پیش می‌افتد. سرآمدترین افراد بشر در تمامی رشته‌های علمی و فرهنگی و اجرایی و اقتصادی مثال‌های بارزی هستند از موقعیت‌هایی که انسان، تنها زمان و توان در اختیار دارد و از منابع دیگر هیچ خبری نیست. از سویی تمامی منابع موفقیت در دسترس ماست – شاید استفاده می‌کنیم شاید هم خیر – اما همه‌ی منابع در دسترس است؛ به‌شرط آنکه مصرف زمان و توان را بهینه کنیم.

  • 6. یکدلگی، پیش‌شرط اجرای موفقیت‌آمیز برنامه‌هاست. 

ان ال پی بیزنس کوچینگ هم به تابعیت از ان ال پی بندلر و گریندر، دانشی میان رشته‌ای است و از نمونه‌ها و مدل‌های برتر که کارایی و توانمندسازی آنها به اثبات رسیده است استفاده می‌کند. در رویکردی کجنکاوانه از روانکاوی لاکان می‌آموزیم خود-پنداره و شخصیت، ساختار یکپارچه‌ای ندارد و چندین “من” در ناخودآگاه هرکدام از ما وجود دارد. گاهی می‌گوئیم بخشی از وجودم چنین می‌خواهد اما بخشی از درونم جور دیگری، در نتیجه تضاد درونی به وجود می‌آید، می‌خواهیم کاری را انجام دهیم اما تردید داریم چون با بخشی از افکارمان تضاد دارد. یکدلگی و قاطعیت بهتر از جدا بودن بخش‌های درونی‌مان است. یکدلگی، پیش‌شرط اجرای موفقیت‌آمیز برنامه‌هاست زیرا خود، ساختار یکپارچه‌ای نیست.

  • 7. در زندگی و کسب‌وکار، ناکامی معنا ندارد؛ فقط بازخور داریم.

شکست رویدادی است که برای استکان و ظروف اتفاق می‌افتد! انسان‌ها گاهی ناکام می‌مانند. تغییر چارچوب فکری، رمز پایداری است. پایداری هم به موفقیت می‌انجامد. در ان ال پی کوچینگ ناکامی نداریم. ارنست همینگوی گفت: “قهرمان می‌میرد ولی شکست نمی‌خورد!” ما می‌گوییم “صبحانه‌ی قهرمان‌ها بازخور است و ناکامی فقط یک حالت ذهنی ناکارآمد است”.

  • 8. معنی و معنای ارتباط، پاسخی است که دریافت می‌کنیم.

هنگامی‌که در روابط اجتماعی، تجاری و عاطفی پیامی را مخابره می‌کنیم و طرف مقابل آنرا درک نمی‌کند اصلاً ارتباطی بر قرار نکرده‌ایم. در این حالت می‌بایست با انعطاف‌پذیری روش متفاوتی برای مخابره‌ی گیام انتخاب کنیم. فردی که بیشترین قابلیت انعطاف را دارد، سیستم را کنترل می‌کند، آیا تابه‌حال توجه کرده‌اید چگونه کودکان، بزرگترها را کنترل می‌کنند؟ بیشترین نتیجه از ارتباط را فردی دریافت می‌کند که انعطاف بیشتری داشته باشد.

9. کنجکاوی، پیش‌نیاز حالت ذهنی کارآمد است.

رویه‌ها و فرآیند‌ها برای افزایش گزینه‌های قابل انتخاب طراحی می‌شوند‌، هر آنچه با ان ال پی بیزنس کوچینگ انجام می‌دهیم برای اهدای انتخاب بیشتر به مخاطب است. ان ال پی کوچینگ مجموعه‌ای از فنون و یا آیین‌نامه‌ی اجرایی تکنیک و تاکتیک نیست؛ بلکه طرزفکر و رویکردی است که به ما برای یافتن رفتار کارآمد و حالت ذهنی غنی‌سازی شده حرکت می‌بخشد.

جمع‌بندی مبحث کاربرد برنامه‌ریزی زبانی اعصاب در کسب‌وکار

1. NLP چیست؟

برنامه‌ریزی زبانی اعصاب (برنامه نویسی عصبی-کلامی) یک مدل منحصر به فرد از یادگیری، انگیزش و تغییر رفتار افراد برای رسیدن به برتری در هر تلاشی در زندگی است.

2. NLP چگونه نام خود را به دست آورد؟

اصطلاح Neurolinguistics به معنای عصب‌شناسی زبان توسط آلفرد هابدانک اسکاربک کورزیبسکی، ریاضی‌دان-زبان‌شناس و فیلسوف معناشناس در مبحث معناشناسی عمومی General Semantics در سال 1941 معرفی شد. عصب‌شناسی زبان به چگونگی بازنمایی زبان در مغز می‌پردازد. از قول کورزیبسکی  نقل شده است: “خداوند ممکن است گناهان شما را ببخشد اما سیستم عصبی شما نمی بخشد”.  NLP به شیوه‌ای که ریچارد بندلر (برنامه‌نوسی کامپیوتر) و جان گریندر (زبان‌شناس) در دهه 70 میلادی ارائه کردند ادغامی از چندین رشته از جمله عصب‌شناسی، روانشناسی، زبان‌شناسی، سایبرنتیک و نظریه سیستم هاست.

برنامه نویسی زبانی عصبی، برنامه‌نویسی عصبی کلامی و انواع ترکیب‌های متفاوتی در ترجمه فارسی برای Nero Linguistic Programming ارائه شده است. ما در مستر کاریزما به دلایل فنی آن را برنامه‌ریزی زبانی اعصاب می‌نامیم. مؤلفه های این اصطلاح، ، به بهترین شکل آن توصیف می کنند:

NEURO – مربوط به اعصاب: همه‌ی تجربیات ما، اعم از خودآگاه و ناخودآگاه، از طریق حواس و سیستم عصبی مرکزی Central Nervous System – CNS به دست آمده و شکل می‌یابند.

Linguistic – مربوط به زبان: از طریق زبان (با تأکید جان گریندر منطور ترکیب زبان کلامی و زبان غیرکلامی است) فرآیندهای ذهنی ما نیز رمزگذاری، سازماندهی شده، معنا داده شده و دگرگون می شوند.

Programming – برنامه‌نویسی: ارگانیزم انسان‌ به عنوان سیستمی که در آن تجربه و ارتباطات موجود است و متشکل از دنباله‌ای از الگوها، یا “برنامه”‌هاست با هم تعامل دارند. با توجه به اینکه قرار است زبان کلامی و زبان غیرکلامی بر سیستم عصبی به گونه‌ای اثرگذاری کند که برنامه‌های فوق تغییر کنند ما از اصطلاح برنامه‌ریزی (نصب الگوهای دنباله‌ای) به جای برنامه‌نویسی استفاده می‌کنیم.

3. برنامه‌ریزی زبانی اعصاب NLP چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

تمرکز بر مدلسازی رفتار و مذلسازی تفکر در NLP به ما امکان می‌دهد از برتری عملکرد هر انسانی در هر زمینه‌ای الگو برداری کنیم. با NLP، می‌توانیم تشخیص دهیم چه چیزی باعث می‌شود فردی در کاری فوق العاده ماهر باشد و بتوانیم آن مهارت را برای خود به دست آوریم یا آن را به دیگران آموزش دهیم. NLP به ما کمک می‌کند بفهمیم نفرات برتر در زمینه‌های گوناگون در ذهنشان چگونه تصاویر، کلام درونی و گردش عواطف در بدن را مدیریت و هدایت می‌کنند. خواه این به معنای کنار آمدن با خانواده باشد و یا موثرتر بودن در کار با همکاران.

4. NLP در محیط کسب‌وکار چگونه و کجا می‌تواند مفید باشد؟

NLP در هر جایی که مهارت‌های ارتباطی میان‌فردی می‌تواند نتایج را بهبود دهد ارزشمند است، مانند مشاوره‌ی تجاری،

مدیریت، مذاکره، آموزش، کوچینگ، سخنرانی، فروش و بسیاری از زمینه های دیگر؛ مخصوصا رهبری کاریزماتیک در کسب‌وکار.

5. چه نوع نتایجی می‌توانیم از NLP Business انتظار داشته باشیم؟

Business NLP می تواند به یک رهبر سازمانی، مدیر واحد و یا کوچ توانمندی دهد تأثیر گذشته را بر مشتری، پرسنل و یا همکاران تغییر دهد. پرسنل فروش را قادر می‌سازد پرزنت ضعیف را به یک پرزنت عالی تبدیل کنند و بدون نیاز به طناب‌کشی و اعمال فشار مذاکرات خود را به سرانجام رسانند. از برگزاری جلسات کاری موثر تا رهبری ذهن مخاطب و بسیاری فواید دیگر ان ال پی بیزنس در وب سایت مستر کاریزما می‌توان نمونه‌های بسیاری یافت.

NLP اساساً فرآیندی است برای آموزش به مردم که چگونه از مغز خود استفاده کنند. NLP برای مطالعه برتری و دسترسی به تعالی طراحی شده است و آموزش مهارت هایی که باعث ایجاد تغییرات مثبتی می‌شود که فرصت‌های جدیدی برای فعالین کسب‌وکار ایجاد می‌کنند.

.صفحه خدمات کوچینگ ان ال پی بیزنس را مشاهده کنید.

نظرتان را اعلام کنید و یا سؤالی بپرسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *