پرش به محتوا
خانه » Blog » 7 تاکتیک‌ سبک رهبری کاریزماتیک

7 تاکتیک‌ سبک رهبری کاریزماتیک

7 تاکتیک سبک رهبری کاریزماتیک

پیش‌درآمد سبک رهبری کاریزماتیک

سبک رهبری کاریزماتیک به شما امکان می‌دهد تیم خود را الهام بخشیده و آنها را به سمت اهداف بزرگ هدایت کنید. ابتدا چند راهکار سریع برای توسعه مهارت و پرورش این نوع از رهبری می‌شماریم:

1. ایجاد چشم‌انداز الهام‌بخش: یک چشم‌انداز واضح و الهام‌بخش ایجاد کنید که اعضای تیم بتوانند به آن متعهد شوند. این چشم‌انداز باید آرزوها و اهداف بلندمدت سازمان یا واحد را به گونه‌ای نمایان کند که برای پرسنل سودمند باشد؛ نه فقط برای خودتان!

2. برقراری ارتباط موثر: ارتباط موثر یعنی تعاملی که هدف ارتباطی را محقق کند؛ بنابراین می‌بایست مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت کنید. در سبک رهبری کاریزماتیک از قدرت کلمات برای جلب توجه و انگیزه دادن به دیگران بسیار استفاده می‌شود. آیا در مکالمات روز گذشته از کلمات انگیزه‌بخش استفاده کردید یا لغات منفی و ناتوان‌ساز؟

3. الگوسازی رفتاری: رهبران کاریزماتیک خودشان نمونه‌ای از ارزش‌ها و رفتارهای مطلوب هستند؛ در نتیجه، اعضای تیم به راحتی از آنها پیروی می‌کنند. از خود بپرسید چه سرمشقی برای پرسنل سازمان و یا واحدتان هستید؟ همکار نمونه؟ و یا خودخواهی؟

4. اتکا به‌ نفس: بسیار سرراست اشاره می‌کنم اعتماد به ‌نفس کاذب از فقدان اعتماد به نفس بهتر است! و اعتماد دیگران را با موفقیت بیشتری جلب می‌کند. در سبک رهبری کاریزماتیک، صداقت و شفافیت در رفتار و گفتار، کلید نمایش اعتماد به نفس است.

5. توانمندسازی تیم: یکی از نقش‌های مهم در رهبری، نقش مرشدی است. به اعضای تیم خود قدرت بدهید تا به پشتوانه حضور شما، خلاقیت خود را به کار گیرند و استقلال داشته باشند. این باعث می‌شود افراد احساس ارزشمندی کنند.

6. شناسایی و تقدیر از تلاش‌ها: به دستاوردها و تلاش‌های تیم توجه کنید و آنها را تحسین کنید. این کار باعث ایجاد انگیزه و تقویت روحیه تیم می‌شود. کارِ فراتر از وظایف روزمره را حتما ببینید و به آن اشاره کنید.

سبک رهبری کاریزماتیک نیازمند تعهد، صداقت و همدلی است. با بهره‌گیری از تاکتیک‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم می‌توانید تأثیر مثبتی بر تیم خود بگذارید و به موفقیت‌های بزرگ‌تری دست یابید.

7 تاکتیک سبک رهبری کاریزماتیک

هفت تاکتیک سبک رهبری کاریزماتیک برای موفقیت در کسب‌وکار

سبک رهبری کاریزماتیک یکی از کلیدهای موفقیت در هر سازمان و کسب‌وکاری است که به همکاری، وفاداری و همت پرسنل برای پیشبرد اهدافش نیاز دارد. این نوع سبک از رهبری، توانایی جذب و انگیزش دیگران را به همراه دارد. در این مطلب به هفت تاکتیک اساسی برای ارتقای سبک رهبری کاریزماتیک اشاره می‌کنیم:

داستان‌سرایی، کلید موفقیت در انگیزش

1. داستان‌سرایی: با استفاده از داستان‌ها و مثال‌های جذاب، پیام‌های خود را قدرتمندتر و ماندگارتر کنید. داستان‌ها به شما کمک می‌کنند تا ارتباط عمیق‌تری با مخاطبان برقرار کنید.

برای مثال، یک مدیر فروش می‌تواند برای انگیزش تیم خود داستان موفقیت یکی از مشتریان را که با استفاده از محصول شرکت توانسته کسب‌وکار خود را رشد دهد، تعریف ‌کند. این داستان باعث افزایش انگیزه و ایجاد الهام در تیم می‌شود.

تکنیک تمرین داستان‌سرایی با داستان‌های کوتاه

هر هفته یک داستان کوتاه مرتبط با کارتان را آماده کنید و آن را با همکاران یا در جلسات به اشتراک بگذارید. این تمرین به شما کمک می‌کند در داستان‌سرایی مهارت پیدا کنید.

اعتماد به نفس، شاه کلید سبک رهبری کاریزماتیک

2. نمایش اتکا به ‌نفس: اعتماد به نفس خود را نشان دهید. وقتی افراد می‌بینند که شما به خود و تصمیمات خود اعتماد دارید، به شما و رهبری‌تان بیشتر اعتماد خواهند کرد.

به یک مثال از کاربرد این تکنیک در سبک رهبری کاریزماتیک توجه کنید: مدیر پروژه در یک جلسه مهم، با اعتماد به نفس بالا در برابر تیم به صورت ایستاده، برنامه‌ها و استراتژی‌های پروژه مهمی که با چالش‌های متعددی روبه‌روست را ارائه می‌دهد و به سوالات و نگرانی‌های اعضای تیم با اطمینان پاسخ می‌دهد. رفتار او باعث افزایش اعتماد تیم به مدیر و برنامه‌های او برای پیشبرد پروژه می‌شود.

تکنیک استفاده از زبان بدن مثبت

همواره تلاش کنید با قوس دادن شانه‌ها به عقب، بالا نگه داشتن سر و ایستادن متوازن بر روی دو پا، اعتماد به نفس خود را نشان دهید.

ریسک‌پذیری و شجاعت حساب شده

3. ریسک‌پذیری: جسارت و آمادگی برای پذیرش ریسک‌ها نشان‌دهنده اعتماد به نفس و توانایی شما در مواجهه با چالش‌ها است. این ویژگی، الهام‌بخش دیگران خواهد بود. اطلاعات موثق و محاسبات آماری، ابزار ایجاد اطمینان برای تصمیم‌های شهودی در برابر خطرات است.

ریسک‌پذیری حساب شده را در این مثال از کاربرد این تاکتیک سبک رهبری بهتر می‌توان درک کرد. مدیر محصول تصمیم می‌گیرد یک ویژگی جدید و نوآورانه را به محصول اضافه کند، با اینکه این کار ریسک‌هایی به همراه دارد او از طریق محاسبات و تحلیل‌های آماری از سوابق فروش و تحقیقات بازاریابی، خود را آماده کرده است. این تصمیم در نهایت منجر به جذب مشتریان جدید و افزایش فروش می‌شود.

تکنیک شروع با ریسک‌های کوچک

برای تقویت توانایی ریسک‌پذیری، با تصمیم‌گیری‌های کوچک و کم‌خطر شروع کنید و به تدریج به تصمیم‌های بزرگ‌تر و پرخطرتر بروید. می‌بایست تا حدی از دانش کاربرد آمار در مدیریت برخوردار باشید که بتوانید ضریب اطمینان تصمیم‌ها را با محاسبات آماری بیابید.

اهمیت ارتباط چشمی در سبک رهبری کاریزماتیک

4. ارتباط چشمی: در سبک رهبری کاریزماتیک ارتباط چشمی مؤثر نشان‌دهنده صداقت و علاقه شما به دیگران است. این رفتار به ایجاد ارتباطات مؤثر و افزایش اعتماد کمک می‌کند.

به این سناریو توجه کنید: مدیر منابع انسانی هنگام مصاحبه با کاندیدای یک موقعیت شغلی – بدون زل زدن – از ارتباط چشمی مستمر استفاده می‌کند تا صداقت خود را به او نشان دهد. با انجام این کار نه تنها از دزدیدن نگاه خود پرهیز کرده و مشکوک به نظر نمی‌رسد بلکه باعث ایجاد احساس راحتی و اعتماد در متقاضی می‌شود.

تکنیک تمرین تمرکز

هنگام صحبت با دیگران، تلاش کنید رنگ چشمان مخاطب را به خاطر بسپارید! تمرکز خود را بر روی ارتباط چشمی نگه دارید. سعی کنید به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه به چشمان مخاطب نگاه کنید و سپس به طور طبیعی جهت نگاه خود را به سمت راست یا چپ تغییر دهید.

گزیده‌گویی و جذبه شخصیت

5. گزیده‌گویی: در صحبت‌های خود دقیق و مختصر باشید. در سبک رهبری کاریزماتیک کلام شما باید واضح و قابل فهم باشد تا پیام شما به خوبی منتقل شود. زمانی که این نوع از بیان را با ارتباط چشمی همراه کنید بخش قابل ملاحظه‌ای از کاریزمای فردی خود را به نمایش گذاشته‌اید.

مثلا، با هدف شفاف‌سازی دیدگاه و نیز افزایش جذبه شخصیت خود، مدیر واحد در یک جلسه تیمی، نکات کلیدی و مهم را به صورت خلاصه و واضح بیان می‌کند و از اعضای تیم می‌خواهد هر کدام از دیدگاه خود، آن نکات را توضیح دهند. پس از هر نوبت، مدیر واحد با جملات کوتاه، کلام حضار را تصحیح و یا تایید می‌کند. به این روش همه اعضای تیم به خوبی متوجه شوند و می‌توانند به سرعت اقدام کنند.

تکنیک استفاده از نکات کلیدی

مانند تقلب شب امتحان قبل از هر سخنرانی یا جلسه، نکات کلیدی که می‌خواهید مطرح کنید را یادداشت کنید و بر روی آنها تمرکز کنید. سپس به خلاصه‌سازی تا جایی ادامه دهید که همه یادداشتتان به اندازه یک کف دست باشد! این تمرین کمک می‌کند پیام شما واضح و مختصر باشد.

فن بیان و نفوذ کلام؛ ستون سبک رهبری کاریزماتیک

6. فن‌بیان و نفوذ کلام: مهارت‌های فن‌بیان و سخنرانی خود را تقویت کنید. نفوذ کلام، زیربنای پرورش شخصیت کاریزماتیک است. نحوه بیان شما می‌تواند تأثیر زیادی بر متقاعدسازی و انگیزش دیگران داشته باشد.

تصور کنید مدیر ارشد اجرایی در جلسه با ذینفعان، با استفاده از مهارت‌های فن‌بیان خود، چشم‌انداز شرکت را تحت مدیریت خود، به شکلی جذاب و الهام‌بخش ارائه می‌دهد و توجه و تحسین حضار را جلب می‌کند.

با تهیه و مرور دوره نفوذ کلام مستر کاریزما و نیز شرکت در دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی مرتبط با فن‌بیان و سخنرانی، مهارت‌های خود را تقویت کنید. همچنین، تمرین مداوم در جمع‌های کوچک و بزرگ به شما کمک می‌کند.

مفهوم اصالت در سبک رهبری کاریزماتیک

7. معتبر و موثق: برای موفقیت در سبک رهبری کاریزماتیک به ارزش‌ها و اصول خود پایبند باشید و همواره صادق و شفاف باشید. این ویژگی‌ها باعث می‌شود افراد به شما احترام بگذارند و به راحتی از شما پیروی کنند.

حتما شما هم مدیر فروشی می‌شناید که همواره در گزارش‌های خود صداقت و شفافیت را رعایت می‌کند و حتی در مواقع سختی و بحران‌ها نیز اطلاعات واقعی را به اشتراک می‌گذارد. گرچه به این روش خود را در معرض نقد مدیران ارشد قرار می‌دهد اما این رفتار باعث می‌شود تا همه به او اعتماد کنند.

تکنیک حفظ اصالت در رهبری

فهرستی از شعارهای خود که برای نیروهای سازمان و یا واحدتان سرمی‌دهید تهیه کنید و آنهایی که واقعا تعهد رفتاری سختی از شما طلب می‌کنند از فهرست خط بزنید. در نهایت، فقط آنهایی را نگه‌دارید که با شخصیت واقعی خودتان هم‌خوانی دارد و رعایت کردنشان چندان کار سختی نباشد.

نظرتان را اعلام کنید و یا سؤالی بپرسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *