پرش به محتوا
خانه » خدمات کوچینگ ان ال پی بیزنس

خدمات کوچینگ ان ال پی بیزنس

کوچینگ ان ال پی بیزنس و برنامه‌ریزی زبانی اعصاب

کاربرد برنامه‌ریزی زبانی اعصاب در کسب‌وکار

کوچینگ ان ال پی بیزنس نوعی از بیزنس کوچینگ است که با هف دستیابی سریع و آسان مراجع به اهدافش از تکنیک های ان ال پی یا همان برنامه‌ریزی زبانی اعصاب استفاده می‌کند.در حال حاضر مستر کاریزما تنها مرجع تخصصی پرورش شخصیت کاریزماتیک برای رهبران سازمانی است که خدمات کوچینگ ان ال پی بیزنس ارائه می‌دهد. ابتدا با هم بررسی کنیم ان ال پی چیست و چه کاربردی در محیط کسب‌وکار دارد.

ان ال پی یا برنامه‌ریزی زبانی اعصاب چیست و چرا باید برای ما مهم باشد؟

برنامه‌ریزی زبانی اعصاب یا همان برنامه‌ریزی عصبی کلامی Neuro Linguistic Programming که به اختصار NLP از آن یاد می‌شود، مهارت و توانمندی ارائه‌ی پیام ما به مخاطبمان در قالب گفتگوی درونی او به خودش است؛ به نحوی که مخاطب را برای تغییر رفتار و یا تغییر چارچوب ذهنی‌اش یاری دهد. مخاطب در محیط کسب‌وکار می‌تواند مشتری، همکار، پرسنل و یا هر یک از ذینفعان باشد.

تغییر رفتار و یا تغییر چارچوب ذهنی مخاطب، هدفی است که در مشاوره، کوچینگ، مذاکره و فروش، مقصود نهایی از ارتباط بین‌فردی است. در عین حال مهم‌ترین فردی که مخاطب گفتگو و تفکر ماست خودمان هستیم. طرز فکری که برنامه‌ریزی زبانی اعصاب برای رهبران سازمانی و مدیران و کارشناسان در محیط کسب‌وکار به ارمغان می‌آورد در جوامع تخصصی و خدمات کوچینگ ان ال پی بیزنس به “روش بازتولید رفتار توانمند” مشهور است. به این معنا که در چارچوب روانشناسی شناختی با شناسایی حالت ذهنی توانمندساز و غنی در افراد موفق به مدلسازی و الگوبرداری از استراتژی‌های ذهنی ایشان می‌پردازیم.

برنامه‌ریزی زبانی اعصاب در دهه 70 میلادی توسط ریچارد بندلر (برنامه‌نویس) و جان گریندر (زبانشناس) آغاز یافت و از آن زمان تا کنون توسط متخصصان علوم شناختی و نوروبیولوژی، روانشناسان و هیپنوتراپیست‌ها، زبانشناسان و فیلانتروپیست‌ها و بسیاری کارشناسان رشد فردی، توسعه یافت. گرچه ان ال پی کاربرد بسیاری در فرایندهای درمان روانشناختی دارد اما در محیط کسب‌وکار و تجارت مهارت‌های ارتباطی فوق پیشرفته، تکنیک‌های یکدلگی، خودانگیختگی و فنون تاب‌آوری به همراه اصول هدف‌گذاری و نظم ذهنی آن مورد توجه رهبران بزرگ دنیای کسب‌وکار بوده است؛ یعنی افرادی که می‌بایست بتوانند به‌سرعت تصمیم بسازند و با قاطعیت عمل کنند.

شاخه‌ای از برنامه‌ریزی زبانی اعصاب که به پیشبرد اهداف تجاری کارآفرینان و کاربرد ان ال پی در محیط کسب‌وکار می‌پردازد به نام ان ال پی بیزنس NLP Business شناخته می‌شود و فرایند کوچینگ کسب‌وکار که از ان ال پی استفاده می‌کند کوپینگ ان ال پی بیزنس کوچینگ NLP Business Coaching  نامیده می‌شود. حتمالا مشهورترین فردی که کوچینگ ان ال پی بیزنس را در سطح مدیران عالی شرکت‌های چند ملیتی ارائه می‌دهد آنتونی رابینز است و در فضای کسب‌وکار خاورمیانه هم فیونا کمپبل پرطرفدارترین در میان شرکت‌های چند ملیتی حوزه خلیج فارس است.

کوچینگ ان ال پی بیزنس برمبنای برنامه‌ریزی زبانی اعصاب چگونه کار می‌کند؟

علوم شناختی Cognitive Science به ما می‌آموزد ذهن هوشیار و ضمیر آگاه ما اساسا “هدف‌گذار” و ذهن ناهشیار و ضمیر ناخودآگاه ما اساسا “هدف‌یاب” است. “آگاهی” به لحظه‌ی حال مشغول است و تفکر مرحله‌ای و زبان هم ابزارش است. ناخودآگاه هم عواطف، یادگیری، رفتار و استراتژی‌های ذهنی را در اختیار دارد. ضمیرناخودآگاه که خودش ساختاری مانند زبان گفتاری دارد از طریق معانی و رابطه‌ی دال و مدلول با آگاهی ارتباط می‌گیرد. دال و مدلول اصطلاح زبانشناسی است و یعنی کدام سمبل چه مفهومی را در ذهن تداعی می‌کند.

ناخودآگاه از تجربیات و رویدادها می‌آموزد و آموخته‌ها را در فعالیت‌های آینده و تالی به کار می‌بندد. به همین دلیل است که در زمینه‌ها و رشته‌هایی که در زندگی هرکدام از ما برایمان جدید است – مثلا آموختن یک ساز و نواختن موسیقی – بسیار کند به پیش می‌رویم. هر اندازه که در آگاهی هدفمند باشیم و اراده کنیم بازهم می‌بایست منتظر تکمیل فرایند درونی‌سازی مهارت‌ها در ناخودآگاه باشیم. مفهوم پشتکار در اینجا به همین علت اهمیت می‌یابد زیرا با تکرار ناکامی – مثلا از دست دادن ریتم در موسیقی – به ناخودآگاه فرصت آموختن می‌دهیم.

اینکه می‌گوییم در برنامه‌ریزی زبانی اعصاب (ان ال پی) شکست مفهومی ندارد و ناکامی فقط یک بازخور است دقیقا مانند زمانی است که می‌گوییم هنوز انگشتانمان نیاموخته‌اند چگونه ساز بنوازند و فقط به شرط تکرار، حافظه‌ی ماهیچه‌ای (در واقع عملکرد برنامه‌های ناخودآگاه) می‌آموزند روش صحیح اجرای قطعه‌ی موسیقی چیست. نوازنده‌ها در لحظه به تک‌تک انگشتان خود فکر نمی‌کنند بلکه “اَپ” اجرای قطعه در ذهنشان از ناخودآگاه فراخوانی شده است. از سوی دیگر در دنیای کسب‌وکار نه تنها می‌بایست با برنامه‌ریزی زبانی اعصاب “اپ‌”های جدیدی بر ناخودآگاهمان نصب کنیم بلکه باید با برنامه‌های شکست‌پذیری و ناکامی‌خواهی که در اثر پدیده‌ی ناامیدی آموختنی در طول زندگی و دوران رشد بر ذهنمان نصب شده هم مواجه شویم.

خدمات کوچینگ ان ال پی بیزنس مانند حذف کننده‌ای Uninstaller که بر روی سیستم عامل کامپیوترمان اجرا می‌کنیم اپ‌های غیر مطلوب را با برنامه‌های کدگذاری شده برای موفقیت که هدف را “شفاف‌تر” و ندای موفقیت‌خواهی ذهن را “بلندتر” و عواطف درونی را “دلگرم کننده” می‌سازند عمل می‌کند. با تغییر مراحل و توالی استراتژی‌های ناخودآگاه می‌توانیم موشک ذهن را از میدان مغناطیسی پارازیتی محیط با موفق عبور دهیم و به هدف بزنیم. در این هنگام تمام منابع ذهنی سطوح ناهشیار و هشیار در خدمت تحقق هدف قرار می‌گیرند و به موفقیت دست‌می‌یابیم.

بیزنس کوچینگ و NLP

مدل خدمات کوچینگ ان ال پی بیزنس وارث هم‌افزایی و سینرژی دو فیلد بیزنس کوچینگ و برنامه‌ریزی زبانی اعصاب است. پرسش‌های باز پاسخ و تصمیم‌سازی با محوریت مراجع به همراه وظایف اجرایی مورد توافق طرفین همچنان روی سکه مهارت‌آموزی بوده اما پشت سکه دنیای غنی از استراتژی‌های تاب‌آوری، خودانگیختگی، حل مسئله و توانمندی‌های ذهنی متنوع ان ال پی از تحقق اهداف مراجع حمایت می‌کنند.

توانمندسازی مراجع در دوسطح آگاهی و ناخودآگاه به شیوه‌ای که به سرعت اپ‌های رفتاری‌اش را تغییر دهد، برگ برنده خدمات کوچینگ ان ال پی بیزنس است. انعطاف‌پذیری رفتاری در مراجع و کوچ به صورت همزمان دستاورد دیگر ان ال پی بیزنس است. به جای آنکه کوچ تلاش کند مدل ذهنی مراجع را تغییر دهد از همان چارچوب و روشی که مراجع دنیا را درک می‌کند به نقشه‌ی ذهنی او می‌نگرد؛ در نتیجه آنچه مراجع حس می‌کند کوچ می‌بیند و آنچه مراجع می‌گوید کوچ حس می‌کند.

با استفاده از تکنیک‌های برنامه‌ریزی زبانی اعصاب، تفاهم عمیق در کمتر از یک دقیقه – بله درست خواندید! یک دقیقه – حاصل می‌شود و مفهوم مقاومت از اعتبار می‌افتد. برقراری سریع ارتباط عمیق با دیگران مهارتی است که مراجع خودش هم در فرایند کوچینگ می‌آموزد؛ البته بهتر است بگوییم به صورت ناخودآگاه می‌آموزد. در فرایند ان ال پی کوچینگ همه چیز سریع اتفاق می‌افتد زیرا از اساس ان ال پی برای تغییرات سریع طراحی شده است.

تجربه‌ی تغییر درک و تفسیر از رویدادهای بیرونی، خاطرات و بیم‌های ناخودآگاه از طریق تغییر کدگذاری در زیرشاخه‌های حسی Sub-Modalities به شیوه‌ای که تلقی و برداشت مراجع از پروژه‌های تجاری و کاری‌اش مانند بهترین سرگرمی او باشد با همان سرعتی اتفاق می‌افتد که نصب برنامه‌های جدید بر روی سیستم عامل کامپیوتر و لپ‌تاپ روی می‌دهد. رد پای ریچارد بندلر برنامه‌نویس در همه‌ی تکنیک‌های ان ال پی به چشم می‌خورد و احساس می‌شود. بندلر در بیانی طنز خود را فردی عجول معرفی می‌کند و این را می‌توان از متد درمان سریع و تک جلسه‌ای فوبیای او دریافت.

مفهوم خلسه Trance و ارتباط ان ال پی با هیپنوتراپی

واژه خلسه در هیپنوتراپی به معنای حالت ذهنی دستکاری شده است. مانند زمانی که غرق تماشای تلویزیون شده‌ایم؛ یا هنگامی که تصاویر داستانی را که در کتابی می‌خوانیم در ذهن خود می‌بینیم و حتی صدای کاراکترها را هم در سرمان بازنمایی می‌کنیم. همین‌طور زمانی که در حال رویاپردازی و تصویرسازی خلاق برای برنامه‌های کاری و تجاری خود هستیم. تفکر استراتژیک اساسا به معنای فرو رفتن در دنیای درونی ذهن و تصور آینده‌های متفاوت است. به یک معنا خلسه!

خلسه، فرو رفتن در فکر، پریدن ذهن، رویاپردازی، خواب در بیداری و یا هر نامی که بر آن بگذاریم فرایندی طبیعی است که توسط نیم‌کره‌ی راست مغز هر نود ثانیه یک مرتبه استارت می‌خورد. پردازش تصاویر در قالب یادآوری و دستکاری تصاویر خاطرات و یا تصویرسازی آن چه هنوز به واقعیت نپرداخته فعالیتی است که بی‌وقفه در بخش جلوی مغز که با نام لوپ پیشانی شناخته می‌شود و محل فعالیت تفکر خلاق است در جریان است. اساسا لوپ پیشانی انسان از تمام انسان‌نماها (شامپانزه‌ها، گوریل‌ها و غیره) بزرگ‌تر است و برتری تکاملی بشر را بر دیگر پستانداران تضمین می‌کند؛ بنابراین طبیعی است که خاموش نشده و به صورت مداوم در حال عملکرد ناخودآگاه باشد.

سیستم پاراسمپاتیک دستگاه عصبی که وظیفه‌ی حفظ بقا را برعهده دارد مستقیما توسط بایوس Bios ناخودآگاه اجرا می‌شود و به سادگی کنترل دستگاه نوروبیولوژی (ترکیب سیستم عصبی، مغز و ذهن) را در دست می‌گیرد و در نتیجه شما هنگام رانندگی متوجه رد کردن کنارگذر نمی‌شوید! سیستم پاراسمپاتیک که عملکرد خلبان خودکار مغز را انجام می‌دهد مسئول اصلی کبود شده دست و پایتان است هنگامی که حتی به یاد نمی‌آورید کجا و به چه چیزی برخورد کرده‌اید! در همان لحظات اَپ‌های ناخودآگاه ذهن در حال پخش تصاویر، گفتگوی درونی و مرور عواطفی بودند که خلسه ملایم حالت ذهنی State را در بر داشتند.

درحالی‌که خلسه‌ی ناخودآگاه مانند رفتن به شهربازی و دیزنی‌لند برای حفظ تعادل ذهنی ضروری است، ان ال پی بیزنس کوچینگ ما را قادر می‌سازد در شرایطی که به دستیابی به اهداف از اولویت بالاتری برخوردار و مدیریت مصرف زمان و توان، حائز اهمیت حیاتی است، حالت ذهنیمان را از خلبان خودکار پس بگیریم و پشت فرمان بنشینیم. برخلاف ان ال پی درمانی که براساس متد تدجیمز در انجمن روانشناسان بالینی تدریس می‌شود و درمانجو را به خلسه‌ی عمیق می‌برد در اینجا تنها نیاز داریم بیاموزیم چگونه روند تفکر و تصمیم به رفتن به دنیای درونی برای برنامه‌ریزی یا تفکر خلاق را به صورت ارادی در اختیار بگیریم.

نخستین گام برای استفاده از خدمات ان ال پی بیزنس کوچینگ چیست؟

ابتدا فرم زیر را پر کنید. سپس اعضای تیم ما با شما تماس می‌گیرند و برای استفاده از آموزش ویدیویی و یا جلسه‌ی آنلاین یا حضوری به شما مشاوره می‌دهند.