آمیخته کاریزمای فردی و 5P شخصیت کاریزماتیک چیست؟

آمیخته کاریزما 5P کاریزمای فردی

در مقالات پیشین براساس پژوهش‌های روانشناسی شخصیت، ابعاد شخصیت کاریزماتیک را تبیین کردیم. در این مقاله به زبان ساده به توصیف ویژگی‌های کاریزمای فردی می‌پردازیم. چنانچه براساس نکاتی که در مقاله الگوی پرورش شخصیت کاریزماتیک بیان کردیم به ترجمه کاریزما در زندگی روزمره بپردازیم با پنج ویژگی افراد کاریزماتیک روبه‌رو خواهیم بود. در اینجا هر یک را معرفی می‌کنیم.

کاریزمای فردی

اگر فلان مقاله را مطالعه کرده باشید می‌دانید کاریزمای فردی به سطحی از جاذبه و جذبه فردی اشاره دارد که در تعاملات روزمره در زندگی به آن نیاز داریم. گرچه دستیابی به مرتبه رهبری کاریزماتیک به زمان کافی، استمرار در تلاش و پختگی شخصیت نیاز دارد اما بسیاری از افراد می‌توانند از سطح مطلوب کاریزمای فردی برخوردار باشند. در ادامه 5P کاریزما را با عنوان آمیخته کاریزما معرفی می‌کنیم.

آمادگی جسمانی Physical  POISE

انسان به صورت ذاتی از افراد ضعیف و کم بنیه حرف شنوی نخواهد داشت. مگر اینکه اهرم‌های قدرتی در میان باشند که ما را مجبور به پیروی کنند. یکی از نخستین نکاتی که درباره دیگران متوجه می‌شویم حالت بدن و زبان اندام آنهاست. به همین دلیل در سطح کاریزمای فردی در زندگی اجتماعی برخورداری از آمادگی جسمانی اهمیت دارد. زیرا می‌توانیم حالت اندام و زبان بدن خود را به صورت خودکار در وضعیت اعتماد به نفس قرار دهیم. از سوی دیگر اعتماد به نفس زیربنای برخورداری از شخصیت قوی است. در فیلم آموزش زبان بدن کاریزما می‌توانید حرکات و اشارات لازم در افزایش کاریزمای فردی را ببینید.

آمادگی جسمانی اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد.

شور و شوق Passion

خونگرمی از مهم‌ترین ویزگی‌های افراد کاریزماتیک است. بیشتر مردم به افراد سرد و بیروح علاقه‌مند نمی‌شوند. اما خونگرمی به تنهایی کافی نیست بلکه می‌بایست علاقه‌مندی و شوق و شور خود را به صورتی با معنا به نمایش گذاریم. برون گرایی بدون برخورداری از موضوع مورد علاقه‌ای که بتوانیم از آن برای نمایش روح و ذوق خود استفاده کنیم دستاوردی در حوزه جاذبه فردی ندارد.

توجه به کیفیت زندگی، فعالیت‌های خیرخواهانه و کمک به سالمندان یا ایتام در افزایش جاذبه و عمق بخشیدن به شخصیت بسیار موثرند. شور و شوق خود را در زمینه‌ای به کار بندید که شما را از سطح طرفداری هنرمندان یا ورزشکاران به سطح اثرگذاری مثبت بر محیط ارتقا دهد. فعالیت عام المنفعه جالبی پیدا کنید که شناختن و دانستن جزئیات آنها دیگران را سرحال آورد.

حضور Presence

محور کاریزمای فردی در جذبه و جاذبه حضور فرد کاریزماتیک معنی می‌یابد. برای تشریح و تبیین حضور می‌توان آن را به صورت حضور ذهن در جمع و هنگام ملاقات دیگران تعریف کرد. غوطه‌ور شدن در افکار، عدم توجه به مخاطب و فرو رفتن در خلسه ذهنی، دشمن ارتباط میان فردی‌اند. یکی از مهم‌ترین دلایل نارضایتی طرفین از یکدیگر در ارتباط عاطفی این است که معمولا به نظر می‌رسد آقایان در لحظه حضور ندارند.

حضور ذهن الزاما به معنای آمادگی برای حاضر جوابی و یا به یادآوردن خاطرات قدیمی نیست بلکه به معنای گوش دادن فعالانه و برخورداری از کیفیت همدلی با دیگران است. در فیلم آموزش رهبری ذهن و مهارت‌های ارتباطی نکات بسیاری در این مورد وجود دارد.

هدفمندی Purpose

حتی زمانی که قرار نیست نقش رهبری را ایفا کنیم جذابیت کاریزمای فردی با هدفمندی فعالیت‌های تجاری و اجتماعی در راستای چیزی بیشی از پر کردن جیبمان افزایش می‌یابد. اگر از دوستان و آشنایان خود بپرسید چرا در حرفه‌ای که به آن مشغولند فعالیت می‌کنند بسیاری از افراد خواهند گفت برای پول درآوردن. تفاوت شخصیت کاریزماتیک با افراد معمولی در این است که با شور و شوق خاصی در کسب و کار خود هدفی فراتر از درآمد را دنبال می‌کند.

کسب درآمد از حرفه و کسب و کارمان امری بدیهی است اما آنچه کاراکتر ما را برای دیگران جالب می‌سازد این است که ارزشی در فعالیت‌های تجاری‌مان تعریف کنیم که به آن معنای عمیق‌تری بدهد. کارآفرینی در معنای ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان، اهتمام به رونق تولید، تلاش برای خدمت رسانی به مشتریان، رشد و توسعه فردی و هرآنچه بتواند مفهوم ارزش‌محوری شخصیت ما را به نمایش گذارد قطعا به جذابیت ما خواهد افزود. به هر حال هر کسب و کاری تنها با ارائه ارزشی به مشتریان خود می‌تواند بقای خود را تضمین کند.

پشتکار Persistence

تنها پیامی که از تنبلی و کاهلی و یا دلسردی و سرخورداری به دیگران مخابره می‌شود بازنده بودن و شکست است. افراد کاریزماتیک ممکن است هر چیزی باشند اما بازنده نیستند. مبارزه در جهت دستیابی به اهداف فردی، تحصیلی، تجاری و خانوادگی در چشم دیگران ارزش و کاریزمای فردی ما را افزایش می‌دهد. به یاد داشته باشیم کاریزما در چشم بیننده وجود دارد و استنباطی است که آنها از شخصیت ما دارند.

ضروری است از تعامل با افرادی که با اهداف و فعالیت‌های ما در تناقض قرار دارند بپرهیزیم. پشتکار ما فقط برای آنهایی که از اهدافمان حمایت می‌کنند و یا اهداف مشتری با ما دارند جذابیت دارد. بازنده‌ها از هر تلاشی برای دلسرد کردن دیگران مضایقه نمی‌کنند. از آنها دوری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

بیست + 13 =