زبان صورت و نکات کاربردی زبان بدن + فیلم

مهم‌ترین نکات زبان صورت در نگرش کاربردی به زبان چهره در مبحث زبان بدن

در مبحث زبان بدن کاریزماتیک پس از بررسی معانی حرکات و حالت‌های سر می‌بایست زبان چهره و بیان صورت را بررسی کنیم. به ترتیب اهمیت از زبان چشم‌ شروع می‌کنیم.

زبان چشم‌ ها

هزاران سال پیش، سومری‌ها در لوح‌های گلی خود به نگاه مرگبار اشاره کرده بودند. امروزه هنوز می‌شنوید که فلانی از چشمانش خون می‌بارد! چشم‌ها مهمترین عضو صورت هستند و در برخی فرهنگ‌ها پنجره‌ای به روح نامیده می‌شوند. از زبان بدن چشم‌ ها دو کیفیت مورد توجه ماست. یکی جهت نگاه و دیگری مدت نگریستن. دوربین‌های مداربسته در پژوهش‌ها نشان می‌دهند بیشترین نگاه به خود متوجه دست‌ها و پاهاست. این نوع نگاه کردن به خود با نگریستن آگاهانه در آینه تفاوت دارد.

هر کجا آینه‌ای وجود داشته باشد انسان به طور پیوسته و ناخودآگاه به خودش نگاه می‌کند. گویی می‌خواهد بداند هنوز وجود دارد یا خیر! در تعاملات اجتماعی و تجاری،  مدت نگاه کردن به دیگران و مخاطبین مهم است. اگر به فردی زیاد نگاه کنید مهاجم یا چشم‌چران خواهید بود و اگر کم نگاه کنید خجالتی!

برخی سازمان‌های امریکایی مانند نتفلیکس مدت زمان استانداردی برای نگاه کردن مردان به صورت همکاران زن تعیین کرده‌اند. حداکثر 5 ثانیه! در حالیکه نگاه را از کسی دزدیدن، نشانه عدم علاقه به تعامل و یا پنهان کاری است خیره شدن به جنس مخالف هم به معنی نیت پلید تفسیر می‌شود!

زبان صورت

ارتباط چشمی

برای خواندن زبان بدن در مورد ارتباط چشمی به چند نکته توجه کنید. برای تشخیص اینکه آیا فردی از گفتگو با دیگری لذت می‌برد یا نه کافی است جهت نگاه او را دنبال کنید. اگر مستقیما به گوینده نگاه می‌کند مایل به ادامه گفتگوست. اگر نگاه خود را از گوینده می‌دزدد احتمالا علاقه‌ای به ادامه گفتگو ندارد. مگر اینکه چیزی حواس او را پرت کند و مزاحم تمرکزش شده باشد.

از کجا می‌فهمید کسی که به شما خیره شده است برایتان چه خوابی دیده؟ خیره شدن تنها به یکی از دو معنی تفسیر می‌گردد: علاقه شدید و نفرت! در حالت اول مردمک حالتی آزاد دارد و در حالت دوم مردمک تنگ شده است.

دقیقا کجا را در صورت مخاطب نگاه کنیم؟ در تعاملات اجتماعی اگر به مثلثی که از چشم‌ها و بینی تشکیل می‌شود نگاه کنید، غیرتهاجمی به نظر خواهید رسید.

 

ارتباط چشمی کاریزماتیک

اگر می‌خواهید هنگامی‌که با فردی مخالفت می‌کنید نقطه نظر خود را محکم بیان کنید تنها چند ثانیه بیش از حد نرمال به چشمان او نگاه کنید. در این حالت حتی لازم نیست کلامی بر زبان آورید. نگاه طولانی تر، خودبه‌خود نشانه مخالفت است.

با نگاه کردن به دیگران در تعاملات اجتماعی به آنها احساس بهتری می‌دهید. فردی که نگاه خود را می‌دزدد خجالتی، غیر اجتماعی ، ترسو و مرموز قلمداد می‌شود. برای اینکه مهاجم و یا هوسران به نظر نیایید پس از چند ثانیه نگاه خود را به سمت راست و چپ بر روی اشیا درون اطاق و یا منظره اطرافتان بیندازید. سپس پس از چند ثانیه مجددا به طرف نگاه کنید.

مقاله زبان بدن سر و فیلم آن را اینجا ببینید

در تعاملات اجتماعی نگاهتان را روی صورت کسی ندوانید. یعنی مرتب به گوش سمت راست و گوش سمت چپ طرف نگاه نکنید. به پیشانی و بینی و لب‌ها خیره نشوید. حرکت کوچک مردمک‌تان زمانی که حوزه تمرکز دید شما بر روی اعضای صورت طرف تغییر می‌کند حالتی آزار دهنده ایجاد می‌کند.

نگاه کاریزماتیک در زبان صورت

اگر کسی شما را تهدید می‌کند و می‌خواهید او را سرجایش بنشانید، مستقیما به مردمک چشمش نگاه کنید. اندکی چشمان خود را نازک کنید و بر او قفل شوید. اگر با چند نفر روبه‌رو هستید بدون آنکه پلک بزنید و سر خود را تکان دهید با گردش چشم‌ها به تک تک آنها نگاه کنید.

در موقعیت‌های خصمانه ابتدا چشمانتان را بچرخانید و سپس سرتان به آرامی را تکان دهید. مانند آرنولد در فیلم نابودگر

پیش‌گیری از کاهش کاریزما با خودداری از دزدیدن نگاه

دزدیدن نگاه از فردی که متخاصم به نظر می‌رسد عادتی است باستانی. انسان در مواقع خطر ناخودآگاه به دنبال راه فرار می‌گردد. هر گونه احساس ناخوشایند نسبت به دیگری، ما را وادار می‌کند نخواهیم او را ببینیم. ممکن است این نتیجه خجالت، شرمندگی، ناراحت شدن و نمایش عدم توافق باشد.

دزدیدن نگاه از هر مخاطبی به معنای عملی تدافعی تلقی می‌گردد. فردی که نگاهش را از دیگری می‌دزدد ناخودآگاه ترس را تجربه می‌کند. اگر ناخودآگاه نگاهتان را از دیگران بدزدید این حرکت به عنوان عدم اعتماد به ‌نفس تلقی شده و کاریزمای شما را به شدت کاهش می‌دهد. فردی که نگاهش را می‌دزدد خود را از قدرت، خلع سلاح می‌کند و دیگری را در جایگاه قدرت قرار می‌دهد. مانند ارتباط خدمتکاران و ارباب.

افزایش کاریزما با هدایت چشم‎‌های مخاطب

هنگامی‌که پرزنت می‌کنید و می‌خواهید توجه مخاطب را به اسلاید، محصول و تصاویر جلب کنید. ساده‌ترین کار استفاده از یک خودکار است. با خودکار به تصویر مربوطه اشاره کنید و از پرت شدن حواس مخاطب پیش‌گیری نمایید.

هنگامی‌که به شیی موردنظر اشاره می‌کنید نام آن را نیز بر زبان آورید. پس از برداشتن خودکار، آن را میان چشمان خود و مخاطب قرار دهید. با حلتی که می‌خواهید چیزی را توضیح دهید. این کار از خودکار یک آهن ربا می‌سازد که نگاه مشتری را به سمت شما می‌آورد. همچنان که خودکار به دست، صحبت می‌کنید کف دست دیگر خود را باز نگهدارید.

نگاه مقتدر و کاریزماتیک

نگاه مقتدر و کاریزماتیک نگاهی است قدرتمند که به سمت پایین می‌نگرد. جهت نمایش قدرت می‌توان به‌جای نگاه کردن به مخاطب به سمت پایین و یا پایین و کنار نگاه کرد. ژست قدرتی که به مخاطب نگاه نمی‌کند به معنی این است که اگر می‌خواهی به تو نگاه کنم باید خودت را ثابت کنی. نگاه کردن به سمت پایین اگر با خم کردن سر همراه شود، رفتار فرمانبرداران است. اما هنگامی که با ژست بدنی خاص و حالت چهره همراه گردد در متن موقعیت می‌تواند به معنای قدرت باشد.

زبان بدن کاریزماتیک در مذاکره را ببینید.

پلک زدن

اگر چه پلک زدن به صورت ناخوداگاه روی می‌دهد اما به همین دلیل باید در زبان صورت به آن توجه کرد. پلک زدن کمتر از حد نرمال و خیره شدن به سخنگو نشانه عدم علاقه مخاطب به آنچه می‌گویید است. یعنی تعداد پلک زدن بسیار مهم است. پلک نزدن نشانه سررفتن حوصله، تهاجمی بودن، و یا بی‌تفاوتی است. افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند بیشتر در چشم مخاطب نگاه می‌کنند و کمتر پلک می‌زنند. اضطراب و استرس موجب پلک زدن بیشتری می‌شود. فردی که چیزی برای پنهان کردن دارد بیشتر پلک می‌زند. دروغگوهایی که در چشم شما نگاه می‌کنند معمولا پلک نمی‌زنند.

تمرین: در افرادی که از دروغ گفتن احساس گناه دارند جریان خون در صورت و بینی افزایش می‌یابد. لمس کردن بینی، پرش عصبی پلک و خاراندن سر از علائم کلاسیک دروغ‌گویی است. در یک روز کاری تمام دفعاتی که بینی خود را لمس می‌کنید یا چشمتان را می‌مالید یادداشت کنید و به کلامتان توجه کنید.

لب‌ها

لبخند با لبهای به‌هم چسبیده ، لبخندی مصنوعی است. لب‌هایی که به هم فشرده شده و چسبیده‌اند نشانه خودداری هستند. این نوع حالت لب‌ها احساس واقعی مخاطب را پنهان می‌کنند. گاهی صرفا برای مودب بودن اینگونه لبخند می‌زنیم.

جویدن لب‌ها نشانه اضطراب و تلاش برای آرام کردن خود است. لب و لوچه را جمع کردن نشانه چیست؟ لب‌ها را به هم فشردن نشانه پنهان کردن عواطف از شنیدن خبربد یا سرخورده شدن است.

لب‌های بهم چسبیده که به سمت بیرون آمده‌اند نشانه تفکر است. اگر مخاطب شما در این حالت است یعنی دارد فکر می‌کند. پیشنهاد می‌شود به جای حرف زدن اجازه دهید فکر کند تا بتواند تصمیم بگیرد. از اینکه نتیجه تصمیمش منفی باشد نترسید. بهتر است در حضور شما نتیجه تصمیمش را اعلام کند تا در غیابتان!

تمرین‌های پرورش زبان بدن کاریزما را ببینید.

لبخند

لبخند از عناصر اساسی زبان صورت است. لبخند زدن با یک طرف صورت، تنها تأثیری که به مخاطب القا می‌کند پوزخند است. به آن زهرخند هم می‌گویند! در لبخند کامل ، تمام صورت باز می‌شود. اگر هنگام لبخند زدن سر به سمت جلو متمایل شود نشانه فروتنی است و اگر به سمت عقب رود نشانه پیروزی، شادی و غرور است.

در لبخند واقعی لب‌ها اندکی از هم باز می‌شوند. برخی برای پنهان کردن دندان‌های خراب یا بوی دهان با لب‌های بسته لبخند می‌زنند. لبخند واقعی با لب‌های بسته باید زیر چشم‌ها حالتی از پفکی بودن ایجاد کند. بهتر است دهانتان را مسواک بزنید و با لب‌های باز لبخند بزنید. لبخند با لب‌های بسته حالت مشکوکی به افراد می‌دهد.

لبخند و احوالپرسی

هنگام احوالپرسی، لبخند کامل بزنید و با دست‌های کاملا باز در حالی که کف هر دو دستتان به سمت مخاطب است ژست بگیرید. گویی به مخاطب می‌گویید بپر بغلم!

ابروها

از دوران باستان تا کنون مردم هنگام دیدار با آشنایان و احوالپرسی، کمی ابروی خود را بالا می‌برند و چهره خود را باز نشان می‌دهند. گل از گل شکفتن شنیده‌اید؟

اگر واقعا حوصله صحبت با کسی را ندارید و می‌خواهید دوستانه رفتار کنید. با صدای رسا سلام کنید و برای اینکه طبیعی به نظر برسید قدری ابرویتان را بالا ببرید. فقط زیاد ابرویتان را بالا نبرید که حالت تعجب به خود می‌گیرد.

بالابردن ابروها به همراه پایین آوردن پلک‌ها یعنی: دارم برات!

لمس کردن صورت با دست

لمس کردن چانه با انگشتان یا ضربه زدن به چانه با انگشت‌ها، نشانه تفکر و ارزیابی است. ممکن است با انگشت اشاره به لب بالایی خود بزند و یا انگشتش را روی آن نگه‌دارد. آنهایی که ریش دارند معمولا دستی به ریش خود می‌کشند. این نوع تماس انگشتان با لب‌ها و چانه‌ها معمولا نشانه قضاوت منطقی است.

این پست دارای یک نظر است

  1. مسعود

    چقدر این مطالب به درد من خورد.ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

پنج − چهار =